Et lite innlegg om nett-etikette

logo

Tenkte jeg skulle skrive et innlegg om noe som angår mange bokbloggere som også bruker sider som bokelskere.no. Mange av oss bokbloggere har også lyst til å legge omtalene våre ut på diverse nettsamfunn. Det er bare fint, men slik jeg kan oppsummere det (basert på holdninger hentet hos Bokelskere*), finnes det en «fin» og en «ufin» måte å gjøre dette på – og jeg håper jeg når ut til mange av bloggerne her.

Fin måte: Du bearbeider eller legger innlegget i sin helhet inn i omtalefeltet på Bokelskere og legger inn en link til egen blogg nederst eller øverst i innlegget.
Ufin måte: Du legger bare inn ei lenke til egen blogg i omtalefeltet, a la Les omtalen min her eller Les hva jeg synes her.

Dette handler rett og slett om opplevelsen av folkeskikk på nettet (nettskikk?), og jeg tar det opp her i håp om at flere bloggere ser problemstillingen. Bokelskere (som forum flest) avhenger av at «alle» deltar for at det skal være verdt å besøke. Dette betyr ikke at man må si noe, men det betyr at de som sier noe har et visst ansvar for at forumet fortsetter å være interessant. Hver gang folk legger ut en omtale på bokelskere, kan det inspirere noen til å svare på innlegget; til å diskutere eller stille spørsmål. Det er nettopp sånt som gjør nettsamfunn til et interessant sted.

Folk lager profil på Bokelskere fordi de vil være på Bokelskere. Hvis de vil besøke blogger også, så gjør de det. Hvis de ikke vil, så kommer de heller ikke til å klikke på lenka di. Når de plutselig kommer over en «omtale» der de tvinges til å forlate nettstedet, irriterer det mange av brukerne. Dette trenger du heller ikke ta meg på ordet på, for det har opptil flere ganger blitt diskutert på bokelskere. Det er derfor jeg bringer diskusjonen ut i lyset her.* Det kan virke som om de som kanskje kunne trenge å lese disse diskusjonene lar være nettopp fordi de bare bruker Bokelskere som en markedsføringskanal? Jeg setter det på spissen og spekulerer bare… De er uansett tause i selve diskusjonen.* Men jeg legger ved noen bildebevis for de som har gått glipp av trådene (12):

tråd1-1

~

tråd1-2

~

tråd2-1

~

tråd2-2

I tilfelle det skulle være noen tvil om hva man kan konkludere av dette her, vil jeg si at din (bevisste eller ubevisste) strategi om å «tvinge» lesere til bloggen din (med mål om å få flere lesere?), slår helt feil, i følge andre Bokelskere-brukere. I beste fall vil de fleste ignorere lenka di – i verste fall blir de irriterte (blant annet fordi de interessante omtalene drukner helt i lenkene dine på startsiden). Selv om du ikke gjør det med markedsføring i tankene, er det slik det virker for andre – kanskje spesielt folk som ikke bokblogger selv. Hvorfor forventer du at folk skal forlate «rommet» uten noen form for gulrot annet enn «hvis du vil høre hva jeg synes må du følge etter meg.»? Sjansene er fryktelig store for at de ikke gidder å følge etter deg.😉 Jeg gidder for eksempel ikke, til tross for at jeg (ikke overraskende) er veldig glad i bokblogger.

Det som derimot skjer når du legger inn (hele eller litt) tekst i tillegg til lenka, er at folk i tillegg får en slags teaser på hvordan du skriver. Og om du skriver noe fornuftig, så vil de ofte følge linken din for å finne mer. Du bidrar til å gjøre forumet interessant OG inviterer brukere til å komme på besøk på bloggen din. Hvis de ikke synes du skriver bra, vel, da ville de neppe ha besøkt bloggen din mer enn en gang uansett. Bokelskere er et knutepunkt og samlingssted for bokinteresserte folk. Ikke tving folk andre steder, du ødelegger muligheten for diskusjon og forsøker (bevisst eller ei) å stjele brukere. Det fremstår rett og slett som dårlig forumskikk (for en stadig voksende gruppe brukere*).

Jeg lar forøvrig tvilen komme dere som gjør det til gode. Jeg tror de fleste av dere ikke tenker på det på den måten, og det er derfor jeg skriver dette innlegget.

* La til disse setningene i ettertid for å presisere hva jeg mener i tilfelle noen har fått et inntrykk som ikke stemmer med det jeg prøver å si.

OPPDATERING: Jeg har forstått at jeg har formulert meg på en måte som har provosert mer enn nødvendig. Når jeg sier «ufin», mener jeg (som forsøkt påpekt i resten av innlegget) at det fremstår som ufint. Med andre ord sier jeg ikke at du er en ufin person. Jeg sier at handlingene dine – uavhengig av motiver – fort kan oppfattes som ufine, og når man ser hvor mange på bokelskere som ser ut til å mene noe om dette, så synes jeg det er verdt å være bevisst på det.

Ja, jeg synes personlig det er best å få lese meningene samlet på Bokelskere, og bli tilbudt linken til en ekstern side – slik at man kan velge å forlate siden. Det er det som er mye tanken bak forum. Jeg blir ikke fly forbanna når jeg kommer over ei ensom lenke. Jeg synes bare det er litt trist (for forumets del) at jeg og andre brukere behøver å forlate siden for å få det vi kom for. Sluttresultatet er at jeg ikke klikker på lenka di, og går glipp av noe som muligens er veldig godt skrevet. Det er et valg alle kan ta selv.

Men jeg har blant annet blitt anklaget for å påberope meg fasiten ved å ha denne holdningen. Det ser jeg ikke i det hele tatt: jeg presenterer i hovedsak med denne posten en heads up til bloggere som ikke allerede er bevisst på at denne diskusjonen faktisk eksisterer. Jeg har fortsatt til gode å treffe på en ufin bokblogger, og kaller ikke deg respektløs. Det er, for ørtende gang, måten dette fremstår på som er kjernen i innlegget mitt her. Jeg forsøker å gjøre dere bevisst på hvordan andre på bokelskere i tilsynelatende stadig større grad opplever det når du bare legger ut ei lenke. That’s it. Jeg sier ikke at jeg har enerett på sannheten – og folk bruker selvsagt nettsamfunn forskjellig. Min måte er ikke den eneste rette.

Enormt mange fora har publisert egne sider med regler for eksterne lenker. Dette er ikke noe hverken jeg eller brukere av Bokelskere har funnet på selv, og det er på ingen måte begrenset til bare «vårt» forum. Jevnt over er de fleste fora negative til eksterne lenker (noen steder er det forbudt), og mange blir slettet. Nei, jeg sitter ikke her på egen hånd og finner opp «fasiten», jeg forteller om et syn som er rimelig universalt blant aktive forumgjengere. Det at jeg derfor kaller eksterne linker «ufine» og påpeker at det kan oppfattes som dårlig skikk er faktisk ikke en personlig smakssak, men en generell holdning på nettet.

Jeg trodde det var åpenbart nok at jeg selv ikke tror at dere er slu og lugubre bruker-tyver, ved å hele tiden legge inn ord som «bevisst eller ubevisst», «jeg spekulerer bare» og spørsmålstegn bak mulige tolkninger.😉 Alle bokbloggerne jeg har vært borti er ålreite folk, men ikke alle Bokelskere-brukere «har vært borti» bloggere i like stor grad som meg.

Oppfordrer dere som synes synet mitt er hårreisende til å delta i diskusjonen på bokelskere. Da blir debatten langt mer nyansert der, og folk vil kanskje forstå hvorfor ei lenke er like eller vel så bra som en omtale.

OPPDATERING 2: Bokbloggeir har gitt meg svar på tiltale og presenterer et motsatt syn: at det å lime inn sine milelange omtaler på bokelskere er svært dårlig nettikette. Han mener at jeg og «andre tilsvarende brukere» ødelegger mye av gleden ved disse nettsamfunnene.

49 Responses to “Et lite innlegg om nett-etikette”


  1. 1 Elida mars 16, 2013, kl. 14:27

    Flott det du skriver, Julie. Eg bruker bokelskere.no og goodreads.com som oversikt over det eg les, og sjelden til noko anna. Det er interessant å sjå om andre har same oppfatninga av boka og kor mange som har lest den, men eg har aldri brukt sidene som markedsføring for egen blogg. Bloggadressen min ligg synleg på begge sider (trur eg), men eg har aldri aktivt gått inn for å få lesere gjennom dei sidene.

    • 2 Julie mars 16, 2013, kl. 15:28

      Nei, det er jo bare fint om man legger ved ei lenke i tillegg til omtalen. Det liker jeg godt selv, da kan jeg nemlig sjekke vedkommendes blogg om jeg likte det han eller hun skrev. Men når man bare legger inn lenka, er det nesten bare irriterende, synes jeg.😛

  2. 3 Marianne mars 16, 2013, kl. 16:25

    Jeg må jo si at jeg «synder» her. Jeg bruker GoodReads kun for å registrere hva jeg leser, hva jeg har lest og når. Jeg legger link inn til omtalene mine, og har sett det slik at om man er interessert i hva jeg synes så går man inn der og leser. I starten la jeg omtalene direkte inn i kommentar-feltet, men nå nøyer jeg meg med link. Jeg bruker overhode ikke GoodReads til å «fiske» lesere, og har igrunnen aldri tenkt på at det er en ufin måte å bruke GoodReads på. Det er imidlertid MIN måte å bruke GoodReads på. Hadd jeg hatt mange «venner» på GoodReads og brukt den aktivt og lest bokomtaler selv, så er jeg imidlertid veldig enig. Men jeg bruker den kun som registrering av bøker. Ikke noe mer. Kanskje jeg rett og slett skal la være å legge linken? Ja kanskje det🙂

    • 4 Julie mars 16, 2013, kl. 18:22

      Istedenfor at du dropper linken, synes jeg du skal legge inn omtalen din i tillegg, jeg.🙂 Eventuelt en forkortet utgave. Både/og istedenfor ingenting. Det er jo til glede for andre at man legger igjen noen ord om hva man tenker. Dessuten så synes jeg vel kanskje det er verre på bokelskere enn på goodreads, for der forsvinner ofte de omtalene som legges inn direkte i en strøm av lenker. Da tar man litt livet av diskusjonen på bokelskere.

      Det er langt færre mennesker på bokelskere, og da blir det mye tydeligere. 20 000 vs de 10 millionene på goodreads. Da er det lettere å tilgi lenker fordi det er stor sjanse for at noen andre legger inn noen ord.

      • 5 Marianne mars 16, 2013, kl. 18:27

        Det gjorde jeg tidligere – la inn hele teksten fra bloggomtalen – men kom til at jeg ikke brukte GoodReads aktivt nok til at jeg tok meg bryderiet. Jeg så rett og slett ikke på det som dårlig nettikette siden jeg selv automatisk klikker meg inn på lenker av bøker jeg er interessert i, men ser nå at kanskje andre synes det. Ikke meningen fra min side😉 Fint du tar opp temaet, som jeg ikke var klar over var et irritasjonsmoment «der ute»🙂

      • 6 Julie mars 16, 2013, kl. 18:29

        Som jeg avslutter innlegget med: jeg tror de fleste gjør det uten å mene noe «vondt» med det. Jeg vifter derfor ikke med noen moraliserende pekefinger her; jeg tar det opp fordi jeg mistenker at mange ikke reflekterer over det.🙂

      • 7 Marianne mars 16, 2013, kl. 18:40

        Oppfattet det ikke som en pekefinger på annet vis enn at jeg ble gjort oppmerksom på det. Og det er bra! Påminnelser er en good thing🙂

      • 8 Julie mars 16, 2013, kl. 18:42

        Det er bra.🙂

      • 9 Julie mars 16, 2013, kl. 18:57

        Marianne – vet du forresten at bloggen din stadig trekkes frem som tips i tråder om e-bøker på bokelskere?🙂 Her for eksempel.

      • 10 Marianne mars 16, 2013, kl. 19:13

        Nei, det var jeg ikke klar over! Takk for link🙂 Jeg var litt aktiv på Bokelskere for et par år siden, men det er en grense for hvor mange steder man kan være aktiv, så Bokelskere ble nok dessverre erstattet av GoodReads nokså kjapt. Kjekt da, at jeg «lever» på Bokelskere ennå!😀

      • 11 Julie mars 16, 2013, kl. 19:19

        Du lever definitivt videre i beste velgående.😛 Nesten hver gang det dukker opp en tråd om lesebrett eller ebøker, dukker det opp en link til bloggen din.🙂

      • 12 Marianne mars 16, 2013, kl. 19:22

        Det er ikke tvil om at det er mine blogginnlegg om ebøker, Kindle og lesebrett som blir mest lest av det jeg poster av innlegg på bloggen min. Jeg har undret meg over hvordan folk egentlig finner fram til meg siden jeg er så lite aktiv andre steder enn på egen blogg og blant bokbloggerne. Der er nok litt av årsaken, skal du se! Kanskje jeg skal være litt mer flink til å legge ut bokomtalene mine på Bokelskere også😉

  3. 13 ForfatterfrueKaren mars 16, 2013, kl. 17:59

    Har ikke brukt disse nettforumene selv, men er helt enig med deg – ja til god nettskikk i alle fora:)

  4. 15 beroene mars 16, 2013, kl. 19:22

    Ein heilt grei påminning du gir her, Julie, – og eg er enig med deg. Faktisk deltok eg i diskusjonen i den same tråden på bokelskere.no som du syner til, og kan godt gjenta det eg skreiv der:

    «Når det gjeld reklamering og lenkjing til eigen bokblogg, må dette vera akseptabelt. Eg har funne fleire fine bokbloggar her. Dei som ikkje bryr seg om bokbloggar, får la vere å klikke på lenkene.
    Eg pleier å skrive ganske fyldige omtalar på bloggen min – og ofte ein kortare versjon som eg publiserer her på bokelskere.no – og med lenke til bloggen.
    Det kjem eg til å halda fram med.
    Blunkesmilefjes.»

  5. 17 ellikken mars 16, 2013, kl. 22:10

    Jeg ser ikke helt logikken i at det er flott å legge ved bloggadressen sammen med et utdrag av innlegget, mens link alene er synonymt med oppmerksomhetssyke og tigging etter økte besøkstall. Jeg velger å se på lenker som å vise andre respekt. et blogginnlegg kan være svært langt og ta bort fokus fra andres innlegg. – Jeg ville dog ikke startet en ny tråd med kun en lenke. Det koster så lite å ta seg bryet med et klikk… Hvorfor bry seg med det?

    • 18 ellikken mars 16, 2013, kl. 22:16

      Jeg syns ellers at mange av disse lenkekritikerne uttrykker såpass mange fordommer mot bokbloggere at jeg ikke orker å ta dem seriøst. Nettet er for alle, lenkene er direkte relatert til tema og man kan selv velge å klikke eller ei.

      • 19 Julie mars 16, 2013, kl. 22:51

        Forskjellen mellom å legge blogginnlegget sammen med lenka og lenka på egen hånd er at den ene inviterer leseren til å besøke bloggen, den andre krever det. Den som krever at leseren forlater siden viser mindre respekt for ideen bak forumet.

        Selvsagt velger man selv om man vil klikke på lenkene – og ja: nettet er for alle. Men en side som Bokelskere er langt bedre om man ikke hele tiden må ut av nettstedet for å se hva folk sier om bøkene. Folk samler seg på Bokelskere blant annet for å diskutere bøker. Om alle brukerne sendes ut i kommentarfelt her og der på eksterne sider blir jo ikke diskusjonen holdt der brukerne opprinnelig samlet seg for å diskutere; alt blir plutselig veldig mye mer uoversiktlig.

        Interessant at du ser på lenkene som respektfulle. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at lange omtaler tar oppmerksomheten fra andre. På bokelskere er det en layout der et visst antall omtaler (husker ikke hvor mange) blir liggende på boksiden uavhengig av hvor lange de er. Da kan det ligge en på 5000 ord og en på 50 ord i skjønn harmoni. Da velger man selv hva man vil lese – men poenget er at man ikke må besøke 5-6 forskjellige blogger bare for å finne disse omtalene. Man kan scrolle seg opp og ned på boksida på Bokelskere isteden, og få et kjapt overblikk over hva folk mener.

        Om du synes lenkekritikerne er så fordomsfulle, er det ikke bedre å forsøke å ta livet av fordommene deres ved å diskutere med dem?🙂 Synes for eksempel at dette med at lenkene er mer respektfulle er et synspunkt som hadde gjort seg i diskusjonen på Bokelskere.

  6. 20 Anita Ness mars 16, 2013, kl. 23:20

    Jeg er enig både med Elliken og Beroen her.. Har aldri tenkt at det er respektløst å legge ut link. Mener det er bøker det handler om, så jeg har ikke skjønt problemet. men mener generelt at jeg god nettetikette. Men ejg har sikkert «syndet»..jeg har gjort alle alternativer..både kopiert blogginnlegg med og uten link, tilpasset det bokelskere, skrevet kun rent på bokelskere, lagt inn bare link, lagt inn dler av innlegg pluss link.. Jeg trodde folk var interessert i bøker, ikke å irritere seg over et ekstra klikk inn til en link eller ei… Men så feil kan man dessverre ta.
    Selv bryr jeg meg ikke om jeg må klikke på en link hvis jeg har lyst å lese .. Det er jo et fritt valg å gjøre det eller ikke…
    Jeg tror også at det er de som irriterer seg over dette som diskuterer det, andre – de som ikke bryr seg, tier..

    • 21 Julie mars 17, 2013, kl. 01:06

      Javisst handler det om bøker! Sier ikke at det er respektløst å legge ut lenke – sier at det er mer respektløst å bare legge ut lenke.🙂 Som Beroene påpeker over, så legger hun ut både tekst og lenke. Det handler litt om respekten for forumet som samlingspunkt – ikke bare at det isolert sett er samme hvor man leser om bøker.

      • 22 Anita Ness mars 17, 2013, kl. 13:30

        Jeg har også ofte lagt inn en kort del av innlegget eller en egenskrevet oppsummering, i tillegg til lenke, som jeg skrev i kommentaren over.

        Beklager ordleifene, men det går litt fort noen ganger og jeg ser det ofte ikke før jeg har postet og det kan ikke redigeres på en del kommentarfelt.

      • 23 Julie mars 17, 2013, kl. 13:32

        Ja, jeg tok poenget ditt, og det er ingenting i veien med å gjøre det.🙂

    • 25 Marianne mars 17, 2013, kl. 11:55

      På kornet, Geir😉

    • 26 Julie mars 17, 2013, kl. 12:06

      Der fikk jeg svar på tiltale, gitt!

      Jeg får inntrykk av at du ble mer provosert av innlegget mitt enn det det fortjener. Du bruker veldig sterke ord:

      – «[…] der hun går til angrep på […] »
      – «og mener tvert imot at Julie og andre tilsvarende brukere ødelegger mye av gleden ved å bruke disse to nettsamfunnene.»
      – «men Julie påberoper seg et slags fasitsvar på hva det er vi bør gjøre»
      – «Julie og andre tvinger med dette sine blogginnlegg»
      – «Jeg mener, helt oppriktig, at det er ganske navlebeskuende å tro at brukere av slike nettsteder er så interessert i å lese lange anmeldelser.»

      Det er helt i orden at det finnes et synspunkt om at det er mer respektfullt å legge ut lenke enn gigantiske innlegg, det respekterer jeg. Men jeg synes vel at du legger ordene litt i munnen på meg her, med en langt krassere lyd enn det jeg kommer med i eget innlegg…🙂 Særlig når du strengt tatt kommer til samme konklusjon som jeg etterlyser fra begynnelsen av:

      Fin måte: Du bearbeider eller legger innlegget i sin helhet inn i omtalefeltet på Bokelskere og legger inn en link til egen blogg nederst eller øverst i innlegget.
      😉

      Ellers føler jeg at mange misforstår hva det faktisk er jeg synes er dårlig skikk. Jeg bruker ordet nettskikk og forumskikk (og innleder med folkeskikk fordi jeg famler litt etter rett ord). Dette handler om å lekke lesere fra et forum, uavhengig av hva du selv har i tankene. Det er helt ok å bare bruke forumet til eget bruk, men jeg forsøker her å gjøre dere oppmerksomme på at det fremstår som dårlig skikk, da spesielt for brukere som ikke blogger eller leser blogger selv.

  7. 27 Lise mars 17, 2013, kl. 13:51

    SUPERBRA innlegg Julie og jeg er HELT uenig med deg. Jeg har ikke lest de andre kommentarene, men jeg tenker at man bruker nettsider på ulike måter, blant annet Bokelskere. Det er et sted man kan delta aktivt og diskutere, men også et sted man kan lete etter bøker man er interessert i. Man får ulik respons på det man legger ut, og blant annet lenker (til blogger, til artikler, til andre steder) er superdupert. Nettet fungerer jo som en stor langvarig diskurs hvor man klikker seg fram og tilbake og bruker alt det fine som er der ute til å skaffe seg den infoen man trenger. Hvis man ikke vil diskutere, så lenker man til et innlegg. Hvis man ikke vil trykke på lenken, så lar man være. Hvis man limer inn hele innlegget sitt – supert. Jeg forstår ikke helt hva dette har med nett etikette å gjøre, som jeg for øvrig er opptatt av. Til slutt må jeg si at jeg synes det er fantastisk bra at du tar opp ting som dette. Bra!!!

    • 28 Julie mars 17, 2013, kl. 13:55

      Geir påpekte at mitt valg av ordet «etikette» var ytterst provoserende. Det jeg forsøkte å få frem med dette innlegget er at det fremstår som ufint og mer respektløst med tanke på ideen bak (de fleste) forum: altså at man samler seg på ett sted og diskuterer på det stedet. Det er mulig jeg kunne valgt et bedre ord, men siden «nett-etikette», «nettskikk» og «forumskikk» alle handler om hvordan man oppfører seg på nettet og forum, så synes jeg det var nokså passende, jeg.

      Det handler på ingen måte om at man er en frekk eller ufin person: det handler om hvordan man fremstår for andre brukere (gjerne de som ikke er så veldig interessert i å lese bokblogger).

  8. 29 Bokelskerinnen mars 17, 2013, kl. 15:12

    Jeg er til dels enig med deg! De gangene jeg legger inn en link til et innlegg på bokelskere, kopierer jeg alltid konklusjonen fra anmeldelsen min og skriver at dersom man vil ha en fyldigere omtale finner man den på bloggen min og legger ved link. Det har som du skriver noe med å sørge for at et nettsamfunn gjøres levende. Jeg har sikkert syndet et par ganger, men som regel er det slik jeg gjør det. Jeg føler at jeg maser på folk om jeg poster link til bloggen min uten noe mer tekst enn det. Opplever det som litt utidig reklame rett og slett, eller spam om du vil.

    Det er en vanskelig balansegang dette med å gjøre sin blogg kjent på en måte som gir flere lesere, men samtidig ikke irriterer andre. Jeg er blant dem som poster linker til bloggen min en gang for lite enn for mye fordi jeg ikke ønsker å bli oppfattet som en spammer. Har også hørt flere som irriterer seg over utkasting av linker, og det gjelder ikke bare på bokelskere. Det kan bli, som jeg skrev over, oppfattet som spam og da skaper man bare et dårlig inntrykk av egen blogg selv om det ikke er ment slik.

    Forøvrig økte ikke lesertallene på min blogg ved at jeg personlig ofte delte linker til innleggene mine da jeg startet å blogge. Man kan fint få gode lesetall uten å legge ut sin egen link rundt omkring. Forlag lenker for eksempel mer enn gjerne om man sender dem link på mail til anmeldelser eller intervjuer.

    • 30 Bokelskerinnen mars 17, 2013, kl. 15:24

      Må forøvrig legge til, for det fremgår ikke så klart av innlegget, at jeg ikke er imot lenkedeling som sådan. Så lenge man kommer med en liten teaser, f.eks et par setninger om hva lenken inneholder, synes jeg det er greit. Det jeg snakker om er lenking uten noe mer enn det. Det kan ofte fremstå som spam.

      • 31 Julie mars 17, 2013, kl. 15:33

        Her satt du fingeren midt på det poenget jeg har forsøkt å formidle med dette innlegget, men det ser ut til at jeg har ordlagt meg på en særdeles provoserende måte.😛

        Jeg føler at jeg maser på folk om jeg poster link til bloggen min uten noe mer tekst enn det. Opplever det som litt utidig reklame rett og slett, eller spam om du vil.

        Det er akkurat det som ser ut til å være det stadig mer dominerende inntrykket som aktive Bokelskere-brukere sitter inne med; at det er spam/reklame. Og det er nettopp det jeg vil at vi bloggere skal reflektere over. Mange av disse brukerne ser ut til å ha fått et negativt inntrykk av bloggere generelt på grunn av disse bare-lenke-omtalene (vi blir blant annet kalt narsissister, har jeg sett), og jeg synes vi skal ta tak i det og enten reflektere over om vi bør endre fremgangsmåte ELLER delta i diskusjonen og forklare hvorfor vi gjør det vi gjør. Jeg synes personlig det er en mer konstruktiv måte å møte kritikken på enn å «heve seg over det».

        Men, for å gjenta meg selv: jeg tror ikke at bokbloggere først og fremst spammer for å spamme. Jeg tror bare det ikke har blitt reflektert særlig over.

      • 32 Julie mars 17, 2013, kl. 22:17

        Forresten kan jeg skrive under på at lenker på Bokelskere heller ikke har ført til noen særlig endring i besøkstall hos meg.

        Noe av grunnen til at jeg legger igjen lenka har faktisk ingenting å gjøre med å reklamere (selv om det naturligvis er hyggelig med besøk!). Det er litt det med at teksten min har blitt publisert et annet sted før, og som en slags «full disclosure» informerer jeg om dette. Jeg erkjenner på en måte at de kommer fra samme person selv om de er postet på ulike steder. Informerer også rett på Bokelskere om jeg har fått boka gratis. Jeg synes selv det er ryddig å kople den til siden der den ble publisert først.

        Men jeg er åpen for at andre kan tolke det som ren og skamløs markedsføring (hence bevisstgjøringen og diskusjonen jeg håpet på med dette innlegget).

  9. 33 Marianne mars 17, 2013, kl. 16:50

    Så flott med et emne som engasjerer !!!😀

    Etter å ha lest dialogene her har jeg satt meg ned og fundert litt på hvorfor jeg selv kun poster lenker på GoodReads til bøkene mine og ikke skriver korte referat i tillegg. Svarene er faktisk nokså enkle, og de er langt fra både spamme og å fiske lesere til egen blogg. Årsakene er nemlig…

    …at jeg bruker GoodReads som DEN programvaren som gir meg flott oversikt over leste bøker og de jeg leser i øyeblikket
    …at jeg ikke har «stjerner» eller terningkast i bokomtalene mine, og derfor bruker GoodReads som et kjapt oppslagsverk dersom jeg f.eks. skal anbefale en veldig god bok til noen – GoodReads har en veldig enkel søkemotor som gir oversikt over 5-stjernes (eller 2-stjernes/whatever) bøker på en blunk

    Det kan jo tenkes at det er flere som meg – som syns at GoodReads (eller Bokelskere for den saks skyld) er et flott sted å ha oversikt over egne bøker, uten at man derfor trenger å være med i selve forumet og diskusjonene. Og da – syns jeg – at det å legge kun en link til en bokomtale på egen blogg er mye bedre enn ikke å gi noe som helst tilbake til dem som faktisk bruker forumet aktivt… Man MÅ ikke diskutere noenting som helst selv om man er bruker av programvaren, og man MÅ ikke legge en bokomtale – kort eller lang – inn på Bokelskere. Det som irriterer meg mest er dem som f.eks. gir ei bok 1 stjerne, UTEN å ha verken link eller en kommentar…

    Liker at du tar opp problematikken, Julie. Jeg var jo ikke klar over at den eksisterte engang🙂

    • 34 Bokelskerinnen mars 17, 2013, kl. 17:19

      Jeg bruker også Bokelskere og Goodreads mest som et oppslagsverk over egne bøker jeg har, leser eller skal lese. Også får jeg boktips gjennom andre profiler jeg følger når jeg ser hva de leser. Engasjerer meg veldig sjelden i diskusjoner etc. Jeg visste heller ikke om denne diskusjonen før Julie tok den opp i dette innlegget.

  10. 35 Lines bibliotek mars 17, 2013, kl. 17:59

    Jeg er litt overrasket over at det i det hele tatt er noen tvil om at ideen bak Bokelskere er å holde leserne der, og at folk skal slippe å forlate nettstedet for å lese om bøker. Jeg fant det ikke nå, men jeg husker at jeg leste det på Bokelskere da jeg opprettet profil, at de helst så at du ikke lenket til anmeldelser på eget nettsted med mindre du hadde lagt igjen noen ord om hva du mener om boka først. Dvs at man ikke bruker Bokelskere som en arena for å legge igjen «teasers» eller prøver å sluse lesere videre til egen blogg. Jeg tror dette stod der hvor de beskriver hvordan man lager lenker.

    Hvorvidt det da finnes noen som mener at det ikke er et problem, er såvidt jeg kan se ikke poenget her, for det vil jo alltid være noen som er uenige med så mange brukere. Uansett kan jeg ikke skjønne hvordan en lenke til et blogginnlegg kan oppfattes som noe annet enn et forsøk på å trekke lesere til bloggen sin. Hvis det ikke er ment sånn, hvorfor i alle dager tar man seg da bryet med å legge igjen lenken? For at folk skal overse den?

    • 36 Marianne mars 17, 2013, kl. 18:09

      Nei Line, men for at jeg selv skal kjapt komme meg til egen omtale av boka på egen blogg når jeg sitter på GoodReads og enten surfer eller a)registrerer bøker, b)blar gjennom «Read»-biblioteket mitt for å finne gamle perler eller c)i løpet av browsingen lurer på hvorfor i all verden jeg gav DEN boka en 2’er osv Jeg bruker GoodReads til eget bruk, for egen oversikt, fordi det er mye enklere enn å sitte med et regneark og holde oversikt over egne bøker🙂

      • 37 Marianne mars 17, 2013, kl. 18:13

        Så kan det jo diskuteres om det er slik GoodReads (eller Bokelskere) i utgangspunktet var ment å fungere… men det er nå slik jeg selv bruker GoodReads…

      • 38 Julie mars 17, 2013, kl. 19:06

        Mitt inntrykk var at bloggere flest var som deg på akkurat dette punktet: at dere ikke har tenkt noe særlig over det. Og det er helt ok, det var på en måte derfor jeg flyttet diskusjonen ut hit hvor det er større sjanse for at bloggere oppdager problemstillingen.

    • 39 Julie mars 17, 2013, kl. 18:58

      Nei, jeg må jo si at jeg ikke var helt forberedt på hvor provoserende dette var, for mange forum spesifiserer at det er forbudt eller lite ønskelig med eksterne lenker. Jeg har ikke selv noe problem med at lenka ligger i tillegg til omtalen, men noen misliker dette også. Det minst konstruktive – som jeg har prøvd å få frem her – er å «bare» legge inn linken, etter min mening, men der har det oppstått kraftige reaksjoner.

  11. 40 Silje-Så rart mars 17, 2013, kl. 19:42

    Jeg bruker Bokelskere både privat og i jobbsammenheng og jeg synes det er et større problem at det er for lite innhold i diskusjonsforumene der enn at jeg har irritert meg over lenker. Så jeg håper flere vil bidra med det. Jeg ser likevel etter å ha lest innlegget ditt at det kan oppleves på den måten og så er det jo opplagt at en enslig lenke ikke fungerer spesielt godt i noe som skal kunne bidra til diskusjon og kanskje heller ikke som jeg ofte bruker det på jobb som en samling av meninger/omtaler rundt en bok man lurer på å kjøpe/ta inn. På den annen side vil jeg tro det kan oppleves irriterende med hele bloggomtaler også, og kanskje enda mer påtrengende. På Goodreads er det slik at det kun er deler av de lengste omtalene som vises og så man trykke les mer for å se hele. Det hadde kanskje vært noe for Bokelskere. Jeg synes definitivt at den beste løsningen er å legge inn noen linjer enten fra blogginnlegg eller fritt og i tillegg en lenke for de som er interessert i mer. Det krever jo litt mer av den som gjør det og det er kanskje derfor mange velger de to andre løsningene. Jeg tror jeg har gjort alle tre alternativene og sier ja til mer relevant innhold og lenker dersom man har skrevet omtale på blogg.

    • 41 Julie mars 17, 2013, kl. 19:50

      Ja, jeg tror det hadde vært en god løsning om det var en «vis mer» eller «vis hele»-knapp man kunne trykke på. Jeg har selv oppigjennom både bearbeidet og lagt hele innlegget inn. Det er ikke på langt nær alle omtalene mine som havner der, og det er litt tilfeldig.

      Jeg kan absolutt se at lange omtaler kan være et problem om sidene blir treige og sliter med å laste, og det kan løses rent teknisk med at ikke hele vises automatisk. Men at det skal være et problem med lange omtaler på en side som inviterer til å legge igjen omtaler, har jeg litt verre for å forstå. Forskjellen er, som jeg har sagt flere ganger her, at ved å bare legge igjen lenka krever man at leseren forlater siden, og da kommer vi tilbake til det at mange forum (de fleste, vil jeg tro…) har en policy om at eksterne lenker er uønsket nettopp fordi det sender folk andre steder.🙂

  12. 42 Silje-Så rart mars 17, 2013, kl. 19:59

    Jeg var akkurat inne på Bokelskere og må innrømme at jeg har brukt det lite siden de gjorde om en del ting for en stund siden. Jeg ser at de nå har noe som heter Bokomtaler og så en egen diskusjonstråd under hver bok da de før bare hadde sistnevnte. Hvis man legger en hel bloggomtale under bokomtaler synes jeg det er helt greit og noe annet enn å få hele innlegget i en diskusjonstråd. Det er en diskusjon der inne nå om hvordan disse to skal brukes som jeg skal fordype meg mer i når jeg snart er ferdig med eksamen. Ellers synes jeg det er bra at du tar dette opp Julie.

    • 43 Julie mars 17, 2013, kl. 22:08

      Det viste seg å vekke langt sterkere følelser enn jeg var forberedt på, men jeg oppnådde i allefall målet om å få leserne mine til å tenke litt over hva de gjør på Bokelskere og hvorfor…🙂

      • 44 siljesolsSilje mars 18, 2013, kl. 10:31

        Ja, Bokelskere har potensialet til å bli enda bedre og spesielt når det kommer til omtaler og diskusjoner om de enkelte bøkene. Og her kan jo vi ta litt ansvar som allerede har mange av omtalene. Det er mange fine diskusjoner med boktips o.l., men for lite info om hver bok til at de funker som oppslagsverk.

      • 45 Julie mars 18, 2013, kl. 11:11

        Jeg har nå i allefall selv hatt det litt i bakhodet – å bidra med noe på nettstedet. Jeg synes selv det er gøy å lese hva andre skriver om bøker der, og det kommer derfor naturlig for meg å bidra med egne tekster.

  13. 46 Julie mars 17, 2013, kl. 22:06

    Jeg la igjen en kommentar hos Geir der jeg viste frem regler for andre fora. Kan like gjerne legge det inn her også:

    Fra fiskersiden.no:
    #6 All reklamering på forumet er forbudt for andre enn våre annonsører. Dette gjelder også reklamering for egne nettsteder utenom på anvist plass. Det samme gjelder informasjon om nettsteder med innhold i strid med våre retningslinjer og/eller lovverket. Rasistisk, pornografisk eller diskriminerende materiale er også totalt forbudt, samt rekruttering til pyramidespill, MLM og liknende.

    Fra heidioksendal.no:
    – Det er helt greit å linke til egne blogginnlegg, men det er ikke greit å KUN linke til egne blogginnlegg, i stedet for å skrive noe på forumet. Vil du dele dine meninger om et produkt eller vise en sminkelook, skriv det her, og last opp bildet her, ikke bare legg ved link til bloggen din. Slike linker vil bli slettet.

    Fra leanforumnorge.no:
    – Ikke reklamer for websider, butikker, etc. Dette gjelder særlig bedrifter og deres ansatte.

    Fra asiaforum.no:
    16. Lenker i forumet.
    Det kan legges ut reiserelaterte lenker, eller lenker som har betydning for innholdet i innlegget så lenge de ikke bryter med forumreglene. Det tillates ikke at man legger ut lenker med det formål å annonsere for egen virksomhet, uten at man har kjøpt annonseplass. Man kan kjøpe annonseplass ved å gå til denne siden.

    Fra hestene.no:
    1.11 Forumet er ingen annonseplass. Alle innlegg som kan tolkes som reklame eller rekruttering til tjenester for egen vinning slettes.

    Det finnes ingen slik regelside på Bokelskere, men det finnes blant mange av brukerne en oppfattelse av at eksterne lenker er en uting. Dette er relativt universalt blant folk som er aktive på steder som Bokelskere.

  14. 47 Askeladden mars 19, 2013, kl. 01:39

    Du har et godt poeng Julie. Men tror kanskje det har litt med hvordan man bruker bokelskere. Der kan man ha oversikt over hva man leser og samt ha en huskeliste over bøker man vil lese. Men er ikke så interessert i å skrive bokomtaler og lignende siden man gjør det på blogg. Jeg er iallefall sånn. Men så er det andre igjen på bokelskere som kanskje vil skrive omtaler og lignende på bokelskere og ha alt på en plass. Da skjønner jeg at det blir irriterende samtidig som jeg skjønner den andre halvparten. No er det lenge siden jeg har skrevet bokomtale. Men før linket jeg bare. Men fant ut etter en stund at jeg like godt kunne kopiere bokomtalene fra bloggen min istedfor. Men jeg fikk en veldig krass kommentar fra en annen på det med link en gang. Har kopiert det:

    Jeg forbeholder meg retten til å være interessert i bøker UTEN å være interessert i blogging! Jeg anbefaler dessuten å følge andre diskusjoner om denne boka her på bokelskere uten absolutt å skulle lage nye diskusjoner.

    • 48 Julie mars 19, 2013, kl. 12:14

      Se der, ja. Frustrasjonen i praksis.🙂

      Jeg tror absolutt at det har å gjøre med hvordan man bruker Bokelskere. Jeg tror bare det at man fortsatt må være obs på at man er i et lukket rom med andre, uavhengig av at man sitter taus i et hjørne for seg selv og pusler med sitt. Det er jo derfor jeg tar det opp, for det er gjerne de som er lite aktive på Bokelskere som ikke får med seg at det hersker sterke følelser rundt det noen av oss foretar oss.

  15. 49 Mari - Flukten fra virkeligheten april 17, 2013, kl. 11:33

    Jeg er kun sporadisk innom Bokelskere, og de omtalene jeg har der er helt frie for linker til min blogg. Det jeg har av linker på Bokelskere er samlet i en egen tråd for «En smakebit på søndag», den ble laget for to år siden og jeg oppdaterer den av og til på søndager.

    Jeg ser begge sider av saken, men klarer ikke helt å engasjere meg i debatten på verken den ene eller andre siden🙂 Det eneste jeg nå tenker er at kanskje skal jeg begynne å legge inn en link til min blogg nederst i omtalene mine?

    Ellers har jeg en del erfaring fra andre forum, både som bruker og ansatt. På de to forumene jeg har jobbet, foreldreforum, var det forskjellig praksis, det ene stedet var linker helt greit, det andre ikke.


Legg igjen en kommentar

Besøk siden 12. mars '10

  • 273,250 hits

Instagram

The League of Regrettable Superheroes by Jon Morris is a fun look at superheroes who never made it into the big leagues. Some of them missed their chance simply because they just vanished in the crowd, but others were downright weird. Ever heard of Doll Man? Jigsaw? Fatman the Human Flying Saucer..? #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #superhero #jonmorris #theleagueofregrettablesuperheroes #lootcrate #comics #comicbooks #tegneserie In celebration of being completely done with this year's Christmas shopping: here is an unrelated shelfie. I'm not actually giving away any books this year. I know. It's sad. 
#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #shelfie #bookshelf #bokhylle #bookshelfporn #bookshelfie #personallibrary #privatelibrary New book! I've seen this book around for a while, and finally decided to pick it up - even though it seems to be slightly outside what I usually read. The Wrath & The Dawn by Renée Ahdieh. Have you read it? What did you think?

#newbook #thewrathandthedawn #reneeahdieh #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #bookporn New book! Every Anxious Wave by Mo Daviau. It's being described as "High fidelity with time travel". I was intrigued.

Here's the publisher's description: Good guy Karl Bender is a thirty-something bar owner whose life lacks love and meaning. When he stumbles upon a time-travelling worm hole in his closet, Karl and his best friend Wayne develop a side business selling access to people who want to travel back in time to listen to their favorite bands. It's a pretty ingenious plan, until Karl, intending to send Wayne to 1980, transports him back to 980 instead. Though Wayne sends texts extolling the quality of life in tenth century "Mannahatta," Karl is distraught that he can't bring his friend back.

Enter brilliant, prickly, overweight astrophysicist, Lena Geduldig. Karl and Lena's connection is immediate. While they work on getting Wayne back, Karl and Lena fall in love -- with time travel, and each other. Unable to resist meddling with the past, Karl and Lena bounce around time. When Lena ultimately prevents her own long-ago rape, she alters the course of her life and threatens her future with Karl.

#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #sciencefiction #modaviau #everyanxiouswave #bookstagram #bookish #instabook #bookporn #coffeeporn #coffee #bookcoverlove #coverlove #bookhaul #newbook New children's book!

Rallskanken er den nye barneboka til Aleksander L. Nordaas, med nydelige illustrasjoner av Sandra Steffensen. Den følger samme struktur som Nordaas' forrige barnebok, Mister Mjukis, med rim og store illustrasjoner. Fin og stemningsfull!

#leseeksemplar #bok #book #bøker #books #litteratur #literature #bookporn #bookworm #leseglede #bokorm #bookstagram #bookish #instabook #lesehest #lesetips #nrklesetips #aleksanderlnordaas #sandrasteffensen #illustrasjoner Have you read The Universe Versus Alex Woods, by Gavin Extence? Here's what I wrote on goodreads after having listened to the audio version: "Wow. I laughed. I cried. I laughed while I cried. What a quirky, beautiful, funny, heartbreaking and overall incredibly touching book." #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #theuniverseversusalexwoods #gavinextence #fiction #skjønnlitteratur #youngadult #bookcoverlove #coverlove Hi guys. I've not posted for a couple of weeks, and the main reason for that is that I'm doing #NaNoWriMo this year. If you don't know what that is: November is the month when thousands of people set out to write a novel (each...). 50000 words in 30 days. 1667 words a day.

I have hit the halfway mark (25000 words) a couple of days early, and have only failed to hit the daily minimum once. I'm vaguely optimistic that I might in fact get through this madness. 👍I can assure you that I have made a few of the mistakes listed in the book in the picture though!

#books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #nonfiction #sakprosa #writing #skrive #write I found this paperback from 1952 at a local flea market, and I bought it because of the adorable cover... Tarjei Vesaas is of course also one of Norway's greatest authors, probably the most famous for his novel Is-slottet (The Ice Palace). The Black Horses, as seen in the photo, was first published in 1928.

#bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #tarjeivesaas #deisvartehestane #theblackhorses #vintage #bokmarked #fleamarket #loppemarked #loppis My friend @kavehrashidi went to Paris and brought back this signed book from Shakespeare and Co for me. Thank you!

It's a somewhat weird novella about a guy talking about a particular author and the books she has written. I'm not entirely sure what to say about it. Certainly a strange read... #bythesameauthor #jackrobinson #shakespeareandco #book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #signedbook #novella #shortstory #novelle New book! The Queue by Vladimir Sorokin.

#book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #te #tea #teaporn #vladimirsorokin #køen #thequeue
Read the Printed Word!

2015 Reading Challenge

2015 Reading Challenge
Julie has read 64 books toward her goal of 100 books.
hide

2014 Reading Challenge

2014 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2014!
hide

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2013!
hide

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 110 books in 2012!
hide
Hilda by Duane Bryers

Goodreads

Julies bokbabbel kvitrer

Bokblogger.no

Skriv inn epost-adressen din her for å få beskjed på mail hver gang jeg legger ut et nytt innlegg.

Bli med 77 andre følgere

Bloggurat

