Test/anmeldelse av lesebrettet Digitalbok Touch

Oppdatering: Til informasjon begynte jeg å jobbe litt hos digitalbok.no en stund etter at jeg skrev denne omtalen. Jeg hadde dermed ikke tilknytning til firmaet før omtalen, så den er på ingen måte farget. Informerer om dette kun for å sørge for full åpenhet, og for å unngå misforståelser. Omtalen er helt ærlig og uavhengig!

Jeg har de siste dagene puslet rundt med det nyeste lesebrettet fra Digitalbok.no, nemlig Digitalbok Touch. Dette har jeg gjort på direkte forespørsel fra digitalbok.no, og jeg har med andre ord ikke betalt ei krone for brettet. Ja, rent utover t-banebilletten ned til sentrum, da, for å plukke det opp, og en til for å komme meg hjem igjen. Men da er leserne mine altså klar over at jeg har fått brettet gratis.

Bildene er fra digitalbok.no.

Bildene er fra digitalbok.no.

Dette trenger du for å få fullt utbytte av Digitalbok Touch:
– Konto hos digitalbok.no, som du oppretter når du kjøper brettet.
– Tilgang til trådløst internett om du ønsker å kjøpe bøker direkte på brettet.

Digitalbok Touch spesifikasjoner:
– Mål: 174 x 124 x 9 mm
– Vekt: 225 g
– Skjerm: 6″ i gråtoner, e-blekk. Ikke innebygd bakgrunnslys.
– Minne: 4 GB, med mulighet for å legge til ytterligere 32 GB (MicroSD).
– Filformater: EPUB, PDF, DOC, DOCX, TXT, HTML, RTF, FB2, CHM, ZIP/RAR, Djvu, JPG, BMP, TIF, PNG, GIF, MP3, WMV, WAV, OGG

Når du åpner esken, finner du følgende greier:
– Lesebrettet
– Lader med USB-kabel (mini b-kobling)
– Øretelefoner
– Beskyttelsesomslag i kunstig skinn
– Ved kjøp får du også en mail med intruksjoner ved første gangs bruk. Brukermanual ligger også lett tilgjengelig på digitalbok.no.

Dette får du for pengene. Obs! Skjermen vil være blank når du tar den ut av esken.

Dette får du for pengene. Obs! Skjermen vil være blank når du tar den ut av esken, og ellers når du skrur den helt av.

Førsteinntrykket man får når man kikker oppi esken er i grunn at man har fått mye for pengene. Da jeg fikk en Kindle Keyboard til jul av min bedre halvdel for noen år siden, kjøpte han et omslag til meg ved siden av. Øretelefoner fulgte heller ikke med. Her derimot er man liksom klar til alt med en gang. Ved første gangs bruk av Digitalbok Touch er det flere ting man må forholde seg til. Aller først lader man brettet (det måtte i allefall jeg). Deretter må man stille klokken (fordi tid og dato må stemme overens med serveren den skal kommunisere med). Så må man koble til det riktige trådløse nettverket, på samme måte som man gjør med de fleste andre dingser. So far, so good, men så kommer det et lite hinder. Man må smøre seg med tålmodighet mens brettet synkroniseres med en server i USA. Dette tok rimelig lang tid for min del – så lang tid at brettet gikk i hvilemodus og tydeligvis avbrøt prosessen. Dette løste jeg ved å endre innstillingene på når den går i hvilemodus (standard er tre minutter, deretter får man alternativer helt opp til 30 min, og aldri hvilemodus). På andre forsøk mistet den internettkoblingen, på tredje forsøk timet den ut, men på fjerde forsøk var vi i gang!

Bildet er fra digitalbok.no, de fantastisk flotte pilene og teksten har jeg lagt til selv.

Herfra er opplevelsene mine med dette brettet mer eller mindre helt knirkefrie. Neste gang du ønsker å koble deg til nettet, husker den hva du skrev inn forrige gang. Brettet har riktignok forøvrig en aldri så liten barnesykdom som gjør at husk meg-knappen ved innlogging i butikken ikke funker, men dette har jeg fått beskjed om at skal fikses ved neste oppdatering. Butikken i seg selv er av enkelt og oversiktelig design, med diverse forslag til kategorier du kan se på og en egen søkefunksjon. Kjøp gjøres med en såkalt ettklikks-funksjon (dette settes opp på kontoen din når du logger deg på digitalbok.no via datamaskinen din). Ellers har du tilgang til biblioteket ditt der, og kan laste ned bøkene som er knyttet til digitalbok.no-kontoen din (altså uavhengig om du har kjøpt boka på brettet eller på datamaskinen).

Når du har lastet ned ei bok (for eksempel Elskede Poona av Karin Fossum, som de tilbyr gratis) havner den lett tilgjengelig under Dokumenter i hovedmenyen. Du vil også finne en større direktelink til boka du leser nå (det vil si den du åpnet sist) øverst i hovedmenyen, og de siste bøkene du har åpnet ligger under Nylig lest. Det er på ingen måte vanskelig å finne frem på brettet, dette kan absolutt alle klare.

Her kan du leke deg med innstillinger: Hvilken font du vil ha, hvor stor teksten skal være, hvor tykk margen skal være og hvor stor linjeavstand du vil ha.

Du får flere alternativer til formatering av teksten. Når du har åpnet ei bok, kan du når som helst endre fonttype, fontstørrelse, linjeavstand og hvor tykk marg du vil ha. Det liker jeg! Ellers kan du rotere skjermen, se innholdsfortegnelse med lenker, se informasjon om boka, legge til et bokmerke, søke i teksten og skru av og på automatisk sidevending. I tillegg finnes det en tekst-til-tale-funksjon som funker som forventet – ikke veldig bra. Helt elendig med norske bøker, i grunn, i og med at språkene man kan velge mellom er kinesisk og engelsk. Den holder nok samme kvalitet som Kindle på dette punktet. Jeg merket meg forøvrig at den ikke ville ha noe å gjøre med ørepluggene jeg hadde fra før, bare de som fulgte med.

Det er ikke til å komme fra at Kindle-brettene har en klar fordel over alt som produseres av norske lesebrett: det gigantiske utvalget og de lave prisene. I Norge henger vi fortsatt etter på e-bokfronten, siste nytt er at forhandlingene mellom Forleggerforeningen og Bibliotekforeningen brøt sammen fordi de ikke kunne bli enig om hvordan e-boka skal klassifiseres. Dermed ser det ikke ut til at vi får utlån av norske e-bøker på biblioteket med det første. Det har dessuten allerede vært mange, mange diskusjoner om klønete løsninger (som for eksempel floppen Bokskya) og treige reaksjoner i forhold til utviklingen utenfor Norge (i høst kommer for eksempel USAs første papirbokløse bibliotek). Men det er ikke heeelt håpløst, og digitalbok.no (som drives av forlaget Cappelen Damm) har allerede noen år på baken når det gjelder salg av e-bøker.

Om du kjøper Digitalbok Touch er det digitalbok.no du vil forholde deg til på brettet (ingen overraskelser der, altså). Men du kan selvsagt også koble brettet til datamaskinen din og legge inn e-bøker manuelt, så lenge det er et format brettet støtter. Er du litt oppvakt, lærer du deg fort hvordan man kan konvertere mellom formater, se for eksempel denne guiden. Dette kan også for eksempel være aktuelt for de av dere som er interessert i klassikere. Som mange vet er bøker som ikke lenger dekkes av åndverksloven tilgjengelig gratis hos blant annet Project Gutenberg. Her er det for det meste bøker på engelsk, men det dukker opp noen norske titler her og der.

Digitalbok Touch har en overlegent god pris i forhold til konkurrentene, i allefall her i Norge, med en kampanjepris på 999 kr. Sony Reader ligger på rundt 1400 kr. Cybook Opus får du kjøpt hos digitalbok.no til 1499 kr. NorliLibris sin versjon av Kibano (den leser digikort) selges i skrivende stund på kampanje til 1499 kr, og vanligvis til 1990 kr. PaperCaster Boox koster 1990 kr uten WiFi, og hele 2990 kr med WiFi. Hva det er som gjør at disse brettene koster både en og to tusenlapper mer er jeg usikker på, for det kan se ut som funksjonene man trenger fint får plass under 1000 kr… Om vi beveger oss til utenlandske priser, tetner naturligvis konkurransen seg litt til når det gjelder pris (men husk på momsen!). Her kan du se de forskjellige brettene i Kindle-familien, med priser og funksjoner.

Digitalbok Touch i beskyttelsesomslaget som følger med. På skjermen ser du en av fem forskjellige hvilemodus-bilder. Du kan selv velge om du vil ha alle på omgang, eller om du bare vil velge noen få.

Digitalbok Touch i beskyttelsesomslaget som følger med. På skjermen ser du et av fem forskjellige hvilemodus-bilder. Du kan selv velge om du vil ha alle på omgang, eller en eller flere på egenhånd.

Vi oppsummerer inntrykket jeg har av Digitalbok Touch:

PLUSS:
– Meget konkurransedyktig pris!
– Både øretelefoner og beskyttelsesomslag følger med i esken, gir følelsen av å ha fått mye for pengene.
– Enkelt brett de fleste vil få teken på etter bare noen få minutters bruk.
– Oversiktlige menyer.
– Mange alternativer når det gjelder formatering av teksten.
– Du kan også lytte til både musikk og lydbøker på dette brettet.
– Omslaget som følger med har en magnet-flipp du kan bruke til å brette omslaget bakover og feste det. The devil is in the details.
– Lesebrettet ligger godt i hånden både med og uten omslag, og du kan velge om du vil bruke knapper eller touch screen når du vil bla om sidene.
– Kjøp av bøker på nettbrettet er nokså rett frem i en ukomplisert butikk, med ettklikks-kjøp på lik linje med Amazon.
– Fint design. Dette er et ganske så pent, lett og slankt lesebrett, med en veldig lite masete logo helt øverst foran, og en større men like lite masete en bak på brettet.

MINUS:
– Et noe knotete førstegangsoppsett, der kommunikasjonen med serveren i USA kan ta endel tid. Men dette gjør man som nevnt bare en gang.
– Mini b-koblingen på brettet gjør at jeg muligens er mer tilbøyelig til å ta med meg Kindlen på tur isteden, da den bruker samme kobling som smarttelefonen min. Jo færre ledninger man må dra med seg, jo bedre. Men på den annen side bruker speilrefleksen min en mini b, så det kommer selvsagt an på hva man skal ha med seg…
– Akkurat nå har den en liten bug som gjør at «husk meg»-funksjonen ikke funker, og man må logge inn i butikken manuelt hver gang. Dette skal fikses snart.
– Det norske e-bokmarkedet er ikke noe å rope hurra for.

Bildene er fra digitalbok.no

Bildene er fra digitalbok.no

Totalt sett anbefaler jeg gjerne Digitalbok Touch. Finnes det egentlig noe bedre alternativ for norske brukere som vil lese norske bøker – også de som tar sine første nølende skritt ut i ebøkenes verden? Jeg tror ikke det. Minuspunktene dreier seg om småpirk, generelle problemer med det norske markedet og sånt som etter alt å dømme fikses ganske snart. Skal man kjøpe lesebrett i Norge, ser jeg ingen grunn til å velge et annet (og dermed dyrere) brett enn Digitalbok Touch. Det har jo det man trenger – og det er pent å se på, også. Veldig bra!

Du trenger ikke å bare ta meg på ordet, heller. Sjekk det Marianne på ebokhyllami har skrevet også.

22 Responses to “Test/anmeldelse av lesebrettet Digitalbok Touch”

1. 1 Marianne januar 29, 2013, kl. 14:15

Heisan Julie, hyggelig du linker til min test også. Jeg ser vi er veldig enige, og tror heller det ikke er bedre brett akkurat nå for norske lesebrett-entusiaster. Jeg likte dette lesebrettet utrolig godt, og hadde jeg i all hovedsak lest norske ebøker så ville jeg nok ha valgt dette lesebrettet. Det skulle ta sin tid før jeg ble fornøyd med et «norsk» brett, men når Digitalbok Touch først kom på markedet så var det verd ventingen! Jeg håper mange nå blir overbevist om å ta sine første steg inn i ebok-verdenen! Kvalitet er bra, pris er bra, funksjonalitet er bra! Nå trenger man ikke vente lenger 🙂

2. 3 xkake januar 29, 2013, kl. 20:48

Vurderte veldig lenge å kjøpe et sånt brett, så var spennende å lese hva du synes om et. : ) Endte selv opp med en sony reader, til tross for prisen fordi bøkene er så billige.

3. 5 ~MoonStar~ januar 30, 2013, kl. 00:48

Utrolig flott og innholdsrik anmeldelse 🙂
    Aldri hørt om dette lesebrettet.. Så koslig å bli vel informert 🙂

4. 7 Heidi februar 1, 2013, kl. 19:24

Takk for nyttig informasjon! Du har jammen fortjent å få en gratis når du skriver så

1. Oversiktelig
    2. Nyttig
    3. Saklig
    4. Bra.
    5. Relevant
    6. Kilder
    7. Du har til og med funnet frem linker til andre butikker og blogg som har skrevet om brettet
    8. Og laget et bilde med fiiine rosa piler (sjarmert)

«Jo færre ledninger man må dra med seg, jo bedre.» HØR, HØR!

Jeg har jækla lyst på et lesebrett. Klarer ikke å bestemme meg om jeg skal holde meg til de kjærlige papirbøkene eller hive meg på trenden. Om jeg skal kjøpe er jeg nokså sikker på at jeg kjøper en Ipad og ikke Kindle eller Touch.

God helg til deg!

• 8 Julie februar 2, 2013, kl. 21:45

Så fint at du fikk noe ut av anmeldelsen. Når det gjelder e-bok vs papirbok, så sier jeg «ja takk, begge deler». E-bøker er praktisk, men papirboka har fortsatt god plass i hjertet mitt. 😉 God helg til deg også!

5. 9 Frank Eivind februar 6, 2013, kl. 21:20

Ser du hadde litt mer problemer enn meg med å få koblet deg på første gang.

Hvordan opplever du batteritiden på lesebrettet? Jeg synes jeg lader den veldig mye mer enn Kindlen min.

• 10 Julie februar 6, 2013, kl. 22:15

Hmm… Kan ikke si at jeg har merket noe til batterikapasiteten sånn sett. Jeg slår riktignok brettet helt av (og ikke i hvilemodus) når det blir liggende litt, og har en tendens til å sørge for at alt er helt fulladet før jeg går ut døra, så det kan hende du er inne på noe. Kindlen min er noen år gammel og har en noe redusert batterikapasitet, så det kan hende det er derfor jeg ikke merker noen påfallende forskjell mellom dem. 😛

6. 11 Gørild Nilssen april 10, 2013, kl. 11:03

Jeg trenger et lesebrett som og er godt til lydbøker. Finnes det??

• 12 Julie april 10, 2013, kl. 13:46

Jada. Touch kan brukes til lydbøker. Det kan også Kindle. Ellers er Norlis Kibano Digireader designet for å lese lydbøker på digikort. Men hvem som er best kan jeg ikke uttale meg om. 🙂

7. 16 Isabella august 15, 2013, kl. 21:07

Kjempefint innlegg! Har planer om å kanskje kjøpe ett norsk brett i gave til noen. Det eneste jeg ser er litt dumt er at digitalbok har lite ungdomsbøker, og den jeg hadde tenkt å gi den vekk til er en ungdom. Virker da som ett flott brett og enkelt å bruke. Liker også at det følger med litt utstyr:)

• 17 Julie august 16, 2013, kl. 12:28

Nja, utvalget til digitalbok er egentlig ganske bra sammenlignet med det norske markedet generelt. Problemet er heller at bøkene havner i feil kategori. Det vet jeg av erfaring etter å ha hjulpet dem med å sortere. 😛 På norsk er det sånn nogenlunde i orden (men ikke perfekt). På engelsk ligger alle ungdoms- og unge voksne-bøkene under barn. Den opprinnelige kategorien het «barn og ungdom», men ble splittet, og da forble alt i barnekategorien. Regner med at det blir fikset på et eller annet tidspunkt, men det må som sagt gjøres manuelt og blir herpa hvis forlagene oppdaterer eller relanserer bøkene sine (fordi det overstyrer digitalboks kategorisering).

• 18 Julie august 16, 2013, kl. 12:30

… også skal det for øvrig nevnes at du ikke trenger å handle hos digitalbok (med mindre du bruker ettklikksfunksjonen), du kan legge inn bøkene manuelt fra PC så lenge formatene støttes. 🙂

8. 19 Hanne oktober 30, 2013, kl. 22:32

Hei!
    Jeg lurte på en ting jeg ikke helt forstod. Kan man låne e-bøker fra biblioteket på lesebrettet?

• 20 Julie oktober 30, 2013, kl. 23:16

Hei!

Godt spørsmål, jeg visste ikke svaret selv, så jeg spurte følgerne mine på Twitter. Har fått et svar så langt om at det ikke er noe standard svar på hvorvidt man kan lese lånte e-bøker på lesebrett. Det kommer an på hva slags system biblioteket ditt bruker. Om de bruker eBokBib kan du ikke lese på lesebrett, får jeg opplyst.

Det var altså et svar på om du kan lese lånte e-bøker på lesebrett. Dersom du mente om man kan låne bøker på biblioteket direkte fra lesebrett, så er jeg ganske (ikke helt) sikker på at svaret er nei uavhengig av biblioteksystem. Uten at jeg skal svare helt sikkert på vegne av all lesebrett og alle utlånssystem. 😛 Det kan være at noen systemer tillater at man går inn via browser på lesebrettet. Jeg vet ikke.

På dette lesebrettet kan du enten koble deg direkte til nettbutikken til Digitalbok og kjøpe på brettet, eller koble det til PC-en å legge inn e-bøker i et støttet format derifra.

9. 21 Else juni 12, 2016, kl. 20:09

Av/påknappen er blitt heilt skeiv og må bruke ei kulepenn for av-på. Er redd den kollapser en dag og ikke får brettet på eller av…..ellers har brettet funka godt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Besøk siden 12. mars '10

• 337 005 hits

Instagram

I recently turned 30 (yay!), and got a very cool present from @kavehrashidi and @ainahaugr. They went to the coolest bookstore in Oslo (@tronsmobok of course) and picked up Sakiko Nomura: Ango, which is signed by the way. They also gave me a cutting from one of their plants, which I will try not to kill. The best way to explain this book is to just copy what the publisher says: A collaboration between graphic designer Satoshi Machiguchi and Japanese photographer Sakiko Nomura. “Sakiko Nomura: Ango” is part of a literary project by publisher and graphic designer Satoshi Machiguchi. In the space of a book, photographs by contemporary Japanese artists meet with works of Japanese literature to form a new kind of expression. After collaborating with Daido Moriyama for the first three entries in the series, Machiguchi decided to work with Sakiko Nomura for this fourth and latest issue. Sakiko Nomura’s stunning, sensual photographs interact with the 1946 short-story “The War and a Woman” by Ango Sakaguchi. Sakaguchi’s powerful story, heavily censored by the American authorities at the time of its release, describes a brutal and remorseless image of the crushing force that is war. Nomura’s images and Sakaguchi’s words interact to draw out new nuances in each other. Thank you! ❤ #bok #bøker #litteratur #literature #lesehest #bokorm #bookworm #sakikonomura #ango #angosakaguchi #art #lesetips #nrklesetips #bookish #instabook #bookstagram #instabook #art #kunst #tronsmo #stikling #japan #bookcoverlove #coverlove
There is this bookshelf at work, where several of us leave and pick up books. And pretty much everyone has been raving about the Icelandic author Yrsa Sigurđardóttir. So I brought one of her books home over the holidays, English title: The Undesired. Original title Kuldi. I was not blown away by it. But I liked it enough to give another one of her books a try, so I'm currently listening to the audio version of Dragsug (original title: Sogiđ), English title The Reckoning. Have you read any of her books? #books #bøker #bok #book #litteratur #literature #crime #krim #nordicnoir #yrsasigurdardottir #yrsasigurðardóttir #kuldi #deuønskede #theundesired #sogiđ #thereckoning #dragsug #kagge #bookstagram #instabook #bookish #coffee #bookporn #coffeeporn #read #reader
I recently picked up a beautiful book on wildflowers found in Norway. 🍃🌼🌸🌺🌷🌿 #villeblomsterinorge #litteratur #literature #book #newbook #bøker #bookhaul #flora #flowers #blomster #planter #greenthumb #grønnefingre #wildflower #villblomst #jonfeilberg #jensovergaardchristensen #aschehoug #bookish #instabook #bookstagram #nonfiction #lesetips #boktips
I bought a new book. 🙃 Norma by Sofi Oksanen. About: When Anita Naakka jumps in front of an oncoming train, her daughter, Norma, is left alone with the secret they have spent their lives hiding: Norma has supernatural hair, sensitive to the slightest changes in her mood–and the moods of those around her–moving of its own accord, corkscrewing when danger is near. And so it is her hair that alerts her, while she talks with a strange man at her mother’s funeral, that her mother may not have taken her own life. Setting out to reconstruct Anita’s final months–sifting through puzzling cell phone records, bank statements, video files–Norma begins to realize that her mother knew more about her hair’s powers than she let on: a sinister truth beyond Norma’s imagining. As Sofi Oksanen leads us ever more deeply into Norma’s world, weaving together past and present, she gives us a dark family drama that is a searing portrait of both the exploitation of women’s bodies and the extremes to which people will go for the sake of beauty. #norma #sofioksanen #books #book #bøker #litteratur #literature #lesehest #bokorm #bookworm #lesetips #nrklesetips #bookish #instabook #bookstagram #newbook #bookhaul
New book! Binti by Nnedi Okorafor. Looking forward to reading this one. About the book: Her name is Binti, and she is the first of the Himba people ever to be offered a place at Oomza University, the finest institution of higher learning in the galaxy. But to accept the offer will mean giving up her place in her family to travel between the stars among strangers who do not share her ways or respect her customs. Knowledge comes at a cost, one that Binti is willing to pay, but her journey will not be easy. The world she seeks to enter has long warred with the Meduse, an alien race that has become the stuff of nightmares. Oomza University has wronged the Meduse, and Binti's stellar travel will bring her within their deadly reach. If Binti hopes to survive the legacy of a war not of her making, she will need both the gifts of her people and the wisdom enshrined within the University, itself - but first she has to make it there, alive. #newbook #bookhaul #binti #nnediokorafor #sciencefiction #scifi #litteratur #literature #bokorm #bookworm #lesehest #lesetips #nrklesetips #bookstagram #instabook #bookish #bookcoverlove #coverlove #book #bok #bøker #books
New book! Ser frem til å lese Nordlys: reisen til Jotundalen av Malin Falch. #newbook #bookhaul #book #bøker #tegneserie #nordlys #malinfalch #comicbook #grafiskroman #graphicnovel #litteratur #literature #bokorm #bookworm #lesehest #lesetips #nrklesetips #bookish #instabook #bookstagram
I recently read Eleanor Oliphant is Completely Fine, and I'll happily recommend it to you. I'd say I liked the beginning better than the end, but overall a good read! #eleanoroliphantiscompletelyfine #eleanoroliphant #gailhoneyman #newbook #currentlyreading #bookhaul #books #book #bøker #litteratur #literature #lesehest #bokorm #bookworm #lesetips #nrklesetips #bookish #instabook #bookstagram
I work for a medical journal, and this is the cover of the current issue. And I love it so. One of my all time favourites. 😍 Kudos to the artist, Lauren Davis @lrndvs, you should all go check out her work! #coverlove #laurendavis #medicaljournal #tidsskriftet #tidsskriftfordennorskelegeforening #legeforeningen #dennorskelegeforening #art #heart #medicine
My friend wrote a book. About the anus, no less. I fjor fleipet jeg og @kavehrashidi om trenden med rimetitler på popvitenskapelige medisinske bøker. Jeg foreslo at han burde skrive Manus om anus. Han fikk med seg @dr.bergland på laget, og her er resultatet. 🙃😅 #manusomanus #kavehrashidi #jonaskingebergland #bøker #books #litteratur #literature #book #lesetips #nrklesetips #nybok #newbook #bookstagram #instabook #bookish #bookworm #bokorm #lesehest #bookhaul #sakprosa #humor #popvitenskap #gyldendal
Har endelig fått somlet meg til å kjøpe Kan vi bare late som av @booknerdmille. Gratulerer med utgitt bok - gleder meg til å lese den! 🎉 #bøker #bok #kanvibarelatesom #camillasandmo #litteratur #literature #book #lesetips #nrklesetips #nybok #newbook #ya #youngadult #bookstagram #instabook #bookish #bokorm #bookworm #lesehest #bookhaul #coffee
Read the Printed Word!

2015 Reading Challenge

2015 Reading Challenge