6 myter om bokblogger og bokbloggerne

Jeg har ikke skrevet en eneste ren post om debatten som har rast siden bokbloggtreffet – altså angående bokbloggernes rolle i offentligheten og vårt forhold til den profesjonelle litteraturkritikken. Stikk innom Knirk for en fin oversikt over det bloggerne har sagt. Siste tilskudd i buketten så vidt meg bekjent er artikkelen Bokbloggerne tar igjen anmelderne hos NRK. Det har gnagd i bakhodet mitt at det eksisterer endel misforståelser og myter der ute om bokblogger og bloggerne bak dem. Ja, myter. Jeg skal ikke sitte her og si at absolutt alle bokbloggere har rent mel i posen, men min oppfattelse er at synderne er i et absolutt mindretall. Ble vi alle svartmalte på grunn av episoden der Fotballfrue (som ikke engang er en bokblogger) ble avslørt etter å ha forsøkt å selge en positiv anmeldelse til Cappelen Damm? Her kommer i allefall 6 myter jeg ønsker å rydde opp i – selv om jeg er helt for at debatten eksisterer (se myte nummer 6).

1. Bokbloggerne er en homogen gruppe
Nei. Det er vi ikke. Like lite som litteraturkritikerne er en homogen gruppe. Vi er ikke en eneste stor redaksjon der vi alle har kommet frem til at sånn og sånn skal det skrives, og de og de bøkene skal vi skrive om. Vi er individer, alle sammen. På samme måte som at noen kritikere jobber i en bitteliten lokalavis, mens andre jobber i Norges største aviser, er det forskjell på bloggerne, både i skrivestil, bakgrunn, verdier, smak og ambisjoner. Å kaste alle bloggerne oppi samme esken har ingenting for seg. Om det kommer frem at én bokblogg har tvilsomme motiver og ugler i mosen, gjelder ikke dette bokbloggere generelt. Det gjelder det individet.

2. Bokbloggere blir smigret av å få gratis bøker, og føler at de står i gjeld til forlaget/forfatteren
Sludder og pølsevev. First things first: vi startet ALLE å blogge om bøker vi selv har kjøpt. Ingen får gratisbøker før man har etablert seg litt. Så til resten… Det er grenser for hvor smigret man blir når man vet at man blir brukt som et ledd i markedsføring. Det vet de aller fleste av oss som har blogget mer enn et par måneder (og de helt nye har en innkjøringsperiode, sånn er det bare på internett). De av oss som har opplevd å bli sitert på hjemmesider, i nettbutikker og på bokomslag vet godt at dette er markedsføring fra forlagets side. Så hvorfor skulle vi sitte her med hatten i hendene og tenke «wow, så heldig jeg er som får en bok helt gratis…» når vi blir brukt? Det er dessuten ikke som om dette er noe som er forbeholdt et par bloggere. Forlagene opererer gjerne med lister med flere titalls bloggere. Jeg sitter ikke her og føler meg super-spesiell og beæret for oppmerksomheten. La meg vise frem den haugen jeg har av anmeldereksemplarer akkurat nå:

Disse kommer i tillegg til de omkring 15 jeg plukket med meg på bokbloggtreffet, og antageligvis et par stykker som er på vei til meg, ikke godt å si. Bare litt over halvparten av disse har jeg takket ja til eller forespurt på egen hånd, resten dukker på magisk vis opp i postkassa mi (bare så det er sagt: haugen er vanligvis ikke så høy. Hoper seg litt opp rundt deadlines på universitetet). Man trenger ikke høyere utdanning for å forstå at dersom det ikke var lønnsomt for forlagene, ville de ikke ha sendt ut eksemplarer på denne måten. Forlagene er ikke naive virksomheter uten mål, men (i allefall den store majoriteten av) bloggerne er heller ikke så naive at vi ikke ser det. Jeg har aldri følt at forlagene eller forfattere har hatt makt over meg, og de har ikke innflytelse på meningen min. Det vet faste lesere, som har lest slakt her gjentatte ganger – veldig ofte av bøker jeg har fått gratis. Integritet er minst like viktig for meg som den er for de profesjonelle anmelderne – og jeg er kanskje til og med enda mer bevisst akkurat dette nettopp fordi jeg ikke har noen redaksjon som kan backe meg opp. Jeg kunne stå for det jeg skriver. Jeg har tro på at slik er det for majoriteten av mine medbloggere også.

Og hvorfor er det ingen av skeptikerne der ute som tenker at dette er gjensidig utnyttelse? Noe skjevt å se på bloggerne som uskyldige ofre. Forlagene får kanskje en positiv omtale, og jeg får gratis bøker. Dette er en deal som funker for meg med slank studentlommebok. Bare nevner det. Ja, dette hadde vært problematisk om forlagene straffet oss om vi skrev negativt. Det gjør de ikke, så vidt meg bekjent. Ingen av forlagene jeg har vært i kontakt med har vendt meg ryggen om jeg skriver negativt. Og jeg er stadig negativ, hehe.

3. Bokbloggere vet ikke hva de snakker om, og bidrar ikke med noen ting
Det stemmer godt at mange bokbloggere er blottet for relevant utdannelse eller erfaring innen bokbransjen. Jeg har selv tatt grunnleggende emner i litteratur på universitetet (vitnemålet mitt hevder at mine «main field(s) of study for the qualification [altså bachelor i kultur og samfunn] er history og general and comparative literature»), men har enn så lenge ikke jobbet med bøker. Det er andre bokbloggere som er langt høyere utdannet enn meg, mens andre igjen har lang erfaring innen kritikk, bibliotek eller bokhandel, uten å nødvendigvis ha høyere utdannelse i det. Noen studerer litteratur akkurat nå, men i det store og det hele er vi å regne som amatører hele gjengen.

Betyr det at vi ikke vet hva vi snakker om? Nei, det gjør ikke det. Bidrar vi ikke med noe? Jo, det gjør vi. For å si som Henrik Njaa fra Aschehoug gjorde: vi er stemmen fra folkedypet. De profesjonelle litteraturkritikerne har en enormt viktig jobb etter min mening, men det utelukker ikke bokbloggernes rolle. Vi er «folk flest» – «mannen i gata» – «Ola og Kari Nordmann». Det er ikke rart at forlagene er ivrig på oss, vi kan i mange tilfeller gi et hint om hvordan kundene vil like nye utgivelser. Mange av oss bruker mye tid på diverse nettfora, for eksempel goodreads. Her plukker vi med oss tips om nye utgivelser som de norske forlagene ikke engang har fått snust på enda. Vi bidrar til bredde og mangfold, og til at bøker som ikke fortjener å bli ignorert (dem er det mange av!) får oppmerksomhet. Slik jeg ser det, kan vi fint leve side om side med proffene.

4. Bloggere som bare skriver positive omtaler er inhabile og ikke til å stole på
Det har blitt trukket frem at såkalt positiv kosebokblogging er et sykdomstegn. Det mumles i kriker og kroker at bokbloggere som bare legger ut positive omtaler ikke er til å stole på. De må naturligvis ha blitt farget av at boka er gratis, eller så er de bare generelt redd for å trå noen på tærne. Dette er (kanskje med et par unntak jeg selv ikke kjenner til?) en misforståelse, og den kan bokbloggerne selv rette opp. Jeg vet nemlig at enkelte bokbloggere ganske enkelt ikke skriver om bøkene de ikke likte. Dette er en diskusjon jeg først så på en utenlandsk bokblogg for noen år siden, og jeg husker ikke hvor dette var, men vet at det også gjelder enkelte norske bokblogger. Disse bloggerne leser og misliker bøker de også, men de har en slags policy om at bloggen skal være et positivt sted. Altså: Grunnen til at du bare finner positive omtaler, er at de negative ikke blir publisert – etter bloggerens eget valg.

Hvordan løse dette? Dere bloggere som har et sånt grunnlag (det har ikke jeg, kan man trygt si) bør skrive det klart og tydelig ett eller annet sted på bloggen. Alle bloggere bør i grunn være tydelig på policyen sin (særlig om man omtaler bøker man har fått gratis, sånt bør man alltid informere om i den aktuelle posten!), men dette synes jeg er spesielt viktig for de bloggerne som «bare» er positive, slik at dere ikke fremstiller dere selv som tvilsomme.

Selv de bloggerne som ikke har en sånn policy vil kanskje i all hovedsak skrive positive omtaler. Noen som kan tenke seg hvorfor? Dette er selvfølgelig fordi vi i så stor grad luker ut de bøkene vi ikke vil lese… Vi trenger ikke å lese bøker vi ikke liker, vi kan avbryte når vi vil, og er vår egen sjef. Selv fullfører jeg elendige bøker av ren stahet, og jeg synes det er minst like gøy å skrive slakt som ros. Men det er mange som ikke gidder å kaste bort tida på denne måten. Livet er for kort, også videre.

5. Det er de hersens bokbloggerne sin feil at dårlig litteratur selger
Tullprat! La oss bare få på det rene at «dårlig litteratur» i denne sammenhengen er mer eller mindre ensbetydende med «litteratur som ikke blir snakket om av profesjonelle litteraturkritikere». Det er mange bøker. Hver eneste uke. Men det konkrete eksemplet som gjerne trekkes frem i denne sammenhengen er Fifty Shades of Grey. Jeg har ikke lest serien, men det er vel ikke akkurat noen nobels litteraturpris-kandidat. Eller … noen pris i det hele tatt-kandidat. Allikevel selger det i bøtter og spann, hauger og fjell. Hvorfor? Mange skylder på bloggerne. Hadde det ikke vært for at vi – de glade amatørene som atpåtil er inhabile rett som det er – hadde snakket om og elsket slike bøker, ville de fått den oppmerksomheten de fortjener: ingen i det hele tatt.

Det forundrer meg igjen og igjen at ingen av skeptikerne ser det åpenbare problemet med dette argumentet: Serieromaner. Profesjonelle kritikere og litteraturvitere har ignorert sjangeren siden tidenes morgen (med noen unntak i disse dager, f.eks. her), men det har solgt. Og det solgte leeeeeenge før enkelte av bokbloggerne i det hele tatt var født (Sagaen om isfolket – kanskje den mest kjente romanserien vi har hatt – gikk fra 1982-1989, jeg er født i 1988). Populær litteratur (og kultur generelt) har solgt uavhengig av hva proffene synes. Vi skal ikke så veeeldig langt tilbake i tid før gretne, gamle menn med skjegg mente at romaner var sentimentalt tull som bare kvinnfolk leste – det var jo selvsagt sakprosa, dikt og episke verk som var ekte litteratur. Jaggu solgte romanen allikevel.

Og la meg bare få si en ting til… Bloggere skriver ikke nødvendigvis positivt om disse såkalt «dårlige» bøkene… Jeg har faktisk til gode å lese en ensidig positiv omtale av Fifty Shades – det går mest i kritiske kommentarer eller hjertesukk. Og hvor myten om at vi skriver om så vanvittig mye ræl kommer fra, kan jeg ikke fatte og begripe. Uvitenhet og overfladisk kunnskap til hva som beveger seg innen norsk bokblogging må være greia. Line har en lesesirkel der mange bloggere leser en hel masse klassikere. Ann Helen organiserer samlesing av Bookerpris-nominerte. Knirk har arrangert samlesing av nominerte til Nordisk råds litteraturpris. Elisabeth har stått bak samlesing av norsk fantasy. Jeg skriver selv om bøker av alle fra Dostojevskij, Dante og Voltaire til Suzanne Collins, Linnéa Myhre og Chad Michael Murray. Det litteraturkritikerne og -viterne definerer som dårlig litteratur er ikke nødvendigvis hovedfokus på en bokblogg, snarere tvert i mot.

6. Bokbloggere bør ikke kunne kritiseres, det er jo bare en hobby
Denne retter jeg mest mot andre bokbloggere som er av den oppfatning av at bare fordi bokblogging er en hobby for dem, er man ikke et legitimt mål for kritikk. Hør her, folkens. Det må vi være, enten vi vil det eller ikke. Vi er faktisk her ute i den store verdensveven og uttaler oss. Dette er offentlige uttalelser. Hvor mange ganger har du ikke selv vært uenig med og/eller kritisert noen som har uttalt seg offentlig om et eller annet? Du har antakeligvis diskutert det med venner og familie, men du har kanskje også blogget om det eller twitret om det. De samme reglene gjelder for oss. Vil du ikke uttale deg offentlig, må du rett og slett gjøre bloggen din privat. Du kan ikke henge opp en gigantisk plakat på en vegg i en hektisk gate og så bli hårsår om noen er uenig med det du skrev på den. Konseptet er det samme på internett. Om du synes det er artig å bli sitert på et bokomslag, må du nesten tåle at du blir sitert på andre ting også, i en kritisk kontekst. Sorry, men det er medaljens bakside.

Jeg sliter dessuten litt med å se hvorfor vi skal kunne frita oss for kritikk når selve konseptet med bokblogging er å skrive om andres tekster. Om jeg slakter hjertebarnet til en forfatter, så kan jeg vel ikke unndra meg å bli trukket frem om noen mener jeg har sagt noe dumt? Dette betyr ikke at det ikke er ubehagelig (det er vel aldri behagelig å bli offentlig kritisert, vil jeg tro). Det betyr heller ikke at all form for kritikk er like heldig. Det må selvsagt være konstruktivt. Nå er jeg riktignok ikke veldig fan av det å henge ut enkeltpersoner som representant for et større problem. Går fint an å snakke generelt, også heller ta opp problemet i kommentarfelt hos de det gjelder.

Jeg er uenig med noe av det som har blitt sagt av enkelte den siste tiden. «Det finnes utrolig mange dårlige bokblogger» har gått igjen. Uheldig retorikk, spør du meg. For det første er jeg rimelig sikker på at en genuint dårlig (eller lite troverdig) bokblogg faktisk ikke vil leve særlig lenge. Internett er rimelig brutalt sånn sett. Det finnes såpass mange gode bokblogger der ute at det er liten grunn til å kaste bort tiden på noe dårlig. For det andre passer ikke setningen til det faktum at vi ikke er en homogen gruppe (jfr myte nummer 1). Hvor «dårlig» en bokblogg er må faktisk måles utifra ambisjonene til bloggeren. Det er ingen mal, og vi er uenig i hva som utgjør en dårlig blogg. Det jeg er helt 100% enig i er at alle bloggere bør strebe etter å være så gode de får blitt. Det skader ikke å skrive litt om hva slags type blogger du er, hvilke mål du eventuelt måtte ha, osv, så leseren vet hvor han har deg hen. Poenget er at disse målene kommer fra deg, og ikke fra utsiden. Det finnes ingen helt konkret fasit på en god bokblogg, og det ønsker jeg meg ikke heller. Så lenge integriteten og troverdigheten din er i behold. Husk at du har makt.

Puh… Sånn… Flere myter som burde være med? Eller er det noe her du slett ikke anser som mytisk i det hele tatt? Rop ut.

61 Responses to “6 myter om bokblogger og bokbloggerne”


  1. 1 Anja Magnussen Schüller oktober 9, 2012, kl. 00:31

    Herlig innlegg!!! Utrolig bra skrevet om ting jeg har tenkt mye på i det siste. Jeg har sittet og flisespikket på en omtale i dagesvis fordi skrivesperren min har registrert hva folk har sagt om dårlig blogging og halleluja-stemninger osv. Derfor blir jeg ikke fornøyd, og boken Evig søndag ser ut til å ende opp som et evighetsinnlegg som ikke ser lyset…

    • 2 Julie oktober 9, 2012, kl. 00:50

      Uff da, det er ikke bra. Har ingen hensikt om man får helt prestasjonsangst. Jeg vil gjerne høre hva du synes om Evig søndag! Men jeg tror de fleste av oss har følt på det i det siste. På den ene siden er det leit om det innebærer at man ikke lenger synes det er like gøy, men på den annen side er det fint å forsøke å være så bra man bare kan. Er bare det å finne den balansen, da…

  2. 3 ywea oktober 9, 2012, kl. 00:59

    utrolig bra skrevet. jeg kjenner meg igjenn i mye av det du sier. jobber i en tegneseriesjappe og det med gratis stuff / reklame er viktige greier i markedsføringen. føler ikke at jeg er plikter til å gi noen possitiv reklame selv om jeg har fått det gratis/lese eksemplar. jeg gir
    god omtale til de som fortjener det.

    • 4 Julie oktober 9, 2012, kl. 12:23

      Det er sånn det skal være, og sånn det er for de fleste av oss. Jeg blir stadig litt overrasket når «outsidere» ser ut til å mene at mangel på integritet er et utbredt problem blant bokbloggere. Det inntrykket har ikke jeg (selv om det sikkert finnes tvilsomme bloggere, også…)

      • 5 ywea oktober 9, 2012, kl. 18:22

        tvilsomme bloggere = blogger hvor ALT er possitivt omtalt og linket opp til sånne affiliate linker (tjen-penger-pr-klikk-ting) haha😉

  3. 6 Bokelskerinnen oktober 9, 2012, kl. 01:58

    Veldig godt innlegg. Skal komme med en lengre kommentar i morgen, men ville peke på noe jeg er uenig i. Du skriver at hvor dårlig en bokblogg er avhenger av ambisjonene til bloggeren. En persom som leser din eller min blogg kvalitetsvurderer ikke denne ut fra våre ambisjoner, antakelig vet ikke leseren noe om det. De vurderer bloggen ut fra den teksten bloggeren presenterer. Og det finnes noen regler for hva som utgjør en god tekst. Jeg synes det er problematisk med en tankegang som går på at så lenge man selv koser seg, så er alt greit. Aftenposten skrev en god og
    nyansert kommentar på lørdag om anmelderi
    og bokblogging. Det syntes jeg var til ettertanke!

    og blogging.

  4. 12 Stjernekast oktober 9, 2012, kl. 07:41

    Flott innlegg, flott skrevet! Slev har jeg bare fått tilbud om få en bok, og det er fra noen som gir ut boken selvstendig uten et forlag i ryggen. Det er ikke sikkert boken vil bli trykket (selv om det ser sånn ut nå) oghavne i postkassen min en gang..I det siste har jeg vurdert om jeg skulle sende en e-post og si at de ikke trenger å sende meg romanen likevel. All denne debatten har gjort meg litt redd og usikker. Jeg har ikke blogget så lenge og lærer noe nytt hver uke. Jeg har rett og slett tenkt at det bare har vært lettere å ikke ta i mot bøker så er jeg sikker på å ikke gjøre noe galt. Å føle seg tvunget til å skrive en ‘falsk’ omtale fordi jeg følte meg forpliktet til det hadde aldri kommet til å hendt meg heller.
    Så på slutten vil jeg si at jeg likte denne da jeg kjenner meg veldig(!) igjen, jeg måtte trekke på smilebåndet da jeg leste: «Selv fullfører jeg elendige bøker av ren stahet, og jeg synes det er minst like gøy å skrive slakt som ros.»

    • 13 Julie oktober 9, 2012, kl. 12:21

      Jeg ser ingen grunn til at man skal føle seg presset til å takke nei til anmeldereksemplarer bare fordi enkelte har inntrykk av at vi havner i gjeld til forlaget. Da skal man heller ta tak i problemet og diskutere det opp og ned, til man har fått frem at sånn er det ikke for de aller, aller fleste av oss.🙂

      Det hjelper å være klar og tydelig på hvordan man selv er som blogger, på et lett tilgjengelig sted. Der tror jeg de fleste av oss kanskje kan bli litt flinkere. Akkurat dette med å anmelde bøker man har fått gratis bør absolutt nevnes i innlegget, så er man helt 100% sikker på at man ikke bryter markedsføringsloven, i allefall. Dessuten er det god skikk å være åpen med leseren sin.

  5. 15 astridterese oktober 9, 2012, kl. 07:56

    Så fantastisk bra skrevet (og tenkt)! Her var det et poeng etter et annet jeg kunne nikke til og være så enig! Jeg er også enig med Anja i at jeg har fått litt prestasjonsangst i det siste. Det har gått ut over antall innlegg, men jeg jobber med saken. Jeg har vel heller ikke vært noe flink til å skrive negativt om bøker jeg ikke liker, men nå har jeg prøvd meg på det. Det tok litt tid før jeg klarte publisere innlegget, jeg måtte kjenne på om jeg syntes det var greit. Nå er det publisert, og det er ok🙂

    • 16 Julie oktober 9, 2012, kl. 12:18

      Tror mange bokbloggere har blitt litt lammet i det siste. Jeg har selv hatt litt angst for å publisere, fordi jeg ikke har ant hvor god andre faktisk mener at jeg er. Du kan bare tenke hvor mange runder jeg gikk med meg selv da jeg skrev denne posten her, som jeg var rimelig sikker på at ville få endel kommentarer.😉

  6. 18 Bokofilia oktober 9, 2012, kl. 08:10

    Ville bare takke for et godt og velformulert innlegg, Julie!

  7. 19 Karin oktober 9, 2012, kl. 08:24

    Hei

    Jeg synes det er veldig fint at du tar opp to ting som jeg også har tenkt på. Det ene er det siste punktet som gjelder at man ikke skal kritisere noe andre gjør på hobby-basis.Jeg stiller meg litt undrende til at folk sier at man må få skrive det man vil på ens egen blogg. Det skal man jo få lov til, så lenge man holder seg til, men så lenge man ytrer seg på veven så må andre få lov å ha en mening og kunne diskutere dette. Som du selv sier – vi diskuterer jo andres tekster hele tiden. En blogg er ikke ens egen lille verden, det er ens egen lille talerstol til resten av verden.

    Jeg stiller meg også undrende til at mange kun skriver om positive opplevelser. Som du sier – dette burde da stå med store bokstaver på bloggen.

    Før jeg begynte å blogge leste jeg mange dårlige bøker (jeg leste mange flere bøker også!). Etter at jeg begynte å blogge følger jeg mer med, jeg leser kanskje flere av samme forfatter eller er mye mer bevisst på hva jeg leser. Som du sier, som bokblogger velger man jo selv hva man vil lese og etter hvert så velger man kanskje de man vet er gode.

    Jeg har ikke vært så ivrig i denne debatten. Jeg har tenkt mye på det som blir sagt og tenkt på min blogg. Man vil jo gjerne utvikle seg. Jeg undres litt dog over at man ikke nevner feks makten til google. Så lenge en blogg (god eller dårlig – hva det nå enn er) har relevant ord så får de trafikk. En kan derfor skjerme seg/eller stå utenfor den infrastrukturen på nettet. Ok, det siste ble litt klønete, men jeg håper det er forståelig.

    Takk for et veldig saklig og godt innlegg!

    • 20 Julie oktober 9, 2012, kl. 11:49

      Der peker du på noe viktig! Mange lesere kommer rett fra Google og andre søkemotorer, og har null kjennskap til bloggeren. Nettopp derfor er det viktig at bloggeren er klar på hva slags type blogger og blogg det er.

      Vet ikke hvordan det er med blogspot, men her på wordpress ser jeg hva slags søkeord folk bruker for å komme til bloggen min. Jeg ser også innkomne linker. Dette er verdifull informasjon og sier litt om hvordan man får nye lesere. Oppfordrer alle bloggere til å være bevisst på det.

  8. 22 Karin oktober 9, 2012, kl. 08:26

    Jeg glemte deler av en setningen ovenfor, jeg mente at man skal få lov til å skrive hva man vil så lenge man holder seg til norsk lov (og er saklig)

  9. 23 Elisabeth oktober 9, 2012, kl. 08:51

    Bra innlegg!
    Har dessverre ikke tid til å skrive mer akkurat nå, men da fikk jeg i hvert fall sagt dét🙂

  10. 25 ellikken oktober 9, 2012, kl. 09:52

    Amen! Et veldig ryddig og rasjonelt skrevet innlegg som, slik Karen over nevner, passer ypperlig i en passende avis eller to.

    – Men et lite forsvar til de 100% positive; det ytres gjerne et ønske om å spre leseglede, og da har det vel strengt tatt ingen hensikt å bruke tid og krefter på negative omtaler?

    • 26 Julie oktober 9, 2012, kl. 12:46

      Tror det kan være greit å være bevisst på at det ikke bare er bloggere som luker ut det negative. Jeg kjenner til at Vestfold blad i allefall tidligere hadde en spalte som het Leselyst. Her var målet å spre leselyst, så her var det ikke noe slakt. Spalten hentet sine omtaler fra Litteratur i Vestfold, som også luket ut de mest negative omtalene (dette vet jeg fordi jeg har anmeldt bøker for dem før, om de har endret policy i ettertid vet jeg ikke). Blir litt for tynt å si at dette bare er noe som foregår på blogger.

    • 27 Anja Magnussen Schüller oktober 9, 2012, kl. 17:06

      Man kan jo strengt tatt spre leseglede ved å advare andre mot dårige bøker😉

  11. 28 Gråbekka oktober 9, 2012, kl. 10:05

    Flott innlegg Julie!:) Leste og nikket i enighet:)

  12. 29 Marianne@ebokhyllami oktober 9, 2012, kl. 11:15

    Takk Julie, for oversiktelig å ha klort ned det som har rotet rundt i hodet mitt i det siste når det gjelder mytene rundt bokbloggere og -blogging. Jeg har satt meg litt på siden og ikke kommentert særlig i debatten, mye fordi jeg ikke var på treffet i utgangspunktet. Jeg er forøvrig enig i alt du tar opp, med et lite nikk til ellikken når det gjelder dem med 100% positiv fokus. Perfekt som avisinnlegg for å balanserte andre uttalelser i media…

    • 30 Julie oktober 9, 2012, kl. 17:24

      Takk for det.🙂 Tror mange av oss har fått mye å tenke på i det siste. Jeg har ikke vært veldig aktiv i debatten selv, bare noen kommentarer her og der, men kjente at jeg ble stadig mer irritert av inntrykket veldig mange outsidere ser ut til å ha. Da var det bare å hoppe i det og skrive.😉

  13. 31 Geir oktober 9, 2012, kl. 12:00

    Veldig bra refleksjon over temaet. Det jeg lurer på, er hvor diskusjonen begynte? Som i mange andre lignende diskusjoner smaker det litt av profesjonell arroganse mot «folket», litt tilsvarende prestestandens angrep på lekmannsforkynnelsen på 1800-tallet. Er det litteraturanmelderne som er kritiske, er det forlagende, eller hvem er det?
    Å motta en bok for å anmelde den? Ja takk, tar gjerne i mot en bok, men jeg foretrekker i motsetning til litteraturkritikerne å velge ut mine egne bøker å lese, og skulle Gyldendal sende meg en bok i gave, tror jeg hadde sett det mer som et ork enn som en forskjønnelse (eller hva det heter).

    Til punkt 6: Jeg skrev en kritisk kommentar til bokblogging for en stund siden, der jeg siterte Paul Theroux, som kjørte ganske kraftig ut mot blogging per se. Jeg fikk en god del ganske sterke reaksjoner på utspillet mitt. Min konklusjon er: Bokbloggere er ikke alltid like mottagelige for kritikk, noe du vel også sier.

  14. 33 Amanda oktober 9, 2012, kl. 12:56

    Dette var utrolig bra skrevet! Veldig oversiktlig og mange gode poenger!😀
    Jeg har ikke kommet skikkelig i gang med bokblogging enda så jeg føler ikke jeg har så altfor mye å bidra med i diskusjonen. Men jeg er helt enig med deg i at det er viktig at de bloggere som bare skriver om bøker de liker gjør leseren oppmerksom på at de faktisk leser bøker de misliker også, de bare inkluderer dem ikke i bloggen. Jeg blir i hvert fall skeptisk når jeg bare ser positive anmeldelser på en blogg, og jeg er sikkert ikke alene om det.

    • 34 Julie oktober 9, 2012, kl. 13:03

      Velkommen til bokbloggsfæren!😉

      Det er bare sunt å være skeptisk og mistenksom til det man leser på nettet, så det er det bare å fortsette med. Det er derfor jeg synes det er så viktig at disse bloggerne gjør det klart at det er slik på deres blogger, så slipper de at lesere mister tilliten til dem.

  15. 35 Bokelskerinnen oktober 9, 2012, kl. 14:06

    Julie skrev» «Men jeg tror faktisk at internett er brutalt nok til at de som igjen og igjen produserer dårlige tekster, ikke vil få mange lesere»

    Det tror ikke jeg, og det finnes det gode eksempler på. Ta bloggeren the Story Siren. For vel et års tid siden ble hun tatt for å kopiere tekst fra andre bloggere og bruke det på sin blogg. Dette ble et ganske stort rabalder, men fortsatt er bloggen hennes blant de mest besøkte. Mange av dem som besøker henne har kommentert at de ikke ser problemet i det hun gjorde. Mange mennesker er altfor ukritiske. Dårlige tekster, enten de befinner seg på blogg eller i en bok får lesere. Bare se på «Fifty Shades of Grey». At mange leser noe er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn. Det at Paradise Hotel er et meget godt sett TV-program, betyr ikke at innholdet der er bra.

    Når det gjelder det å bare blogge positivt om bøker ser jeg i utgangspunktet ikke noe negativt i det, så fremt den bloggeren det gjelder er god på å gå inn i boken og teksten og begrunne hvorfor dette er bra. Jeg vil ikke ha noe problem med å ha tiltro til en blogger som gir bare 5 eller 6, så lenge vedkommende viser at han eller hun har evnen til kritisk tenking og refleksjon rundt det vedkommende leser. Så lenge man begrunner meningene sine på en god måte, kan man i utgangspunktet skrive hva som helst.

    Det som kan være et problem er når man stadig er begeistret overfor bøker, gjerne anmeldereksemplarer, men ikke samtidig begrunner godt nok hvorfor disse bøkene er så fantastiske. Da kan man skape et troverdighetsproblem, og leserne vil begynne å trekke konklusjoner som kan være feil. Hvis man også til stadighet trekker frem de høyeste tallene på terningen, igjen uten å begrunne dette, kan det være problematisk. Spesielt hvis forlagene også ukritisk benytter disse på bokomslagene. Det var noe av poenget i Aftenpostens kommentar. Da vil det føre til at en 6′ er ikke lenger betyr noe som helst. Kosebokblogging kan så ledes absolutt være problematisk. Hvordan kan en forbruker som står med en bok i hånden i butikken, en bok hvor det florerer av seksere på omslaget, vite at disse sekserne kommer som et resultat av en godt fundert kritikk om boken? Hvis vedkommende kjøper og syntes at boken er dårlig, vil det igjen føre til at vedkommende mister respekten for det forlagene trykker på omslaget og ikke har tiltro til dette eller kritikk lenger.

    • 36 Julie oktober 9, 2012, kl. 14:33

      Gode poeng her!

      Dette du sier om Story Siren er jo absolutt et problem. Men dette dreier seg om integriteten til bloggeren, ikke om kvaliteten til det som blir produsert. For min del er det på mange måter to forskjellige ting her (selv om du har helt rett i at lesere ikke nødvendigvis vet mye om bloggeren, og at disse to da kan gli sammen, jfr det jeg har skrevet om å være tydelig på blant annet policy og ambisjoner). Når det har vært snakket om «dårlige bokblogger» ifm debatten her, har det vært snakk om hvor bra det man produserer er. Det har blitt klaget på at ukentlige poster er spam, og at folk ikke begrunner godt nok.

      En begrunnelse er det minste man burde forvente av en god blogger, ingen tvil om det. Dette er helt uavhengig av om man likte eller ikke likte boka. Grunnleggende kunnskap fra grunnskolen. Men det stemmer nok at mange kunne bli bedre på begrunnelsene. Det er bloggere som begrunner vurderingen sin som jeg leser. Dette snakket jeg litt om på bokelskere, ser at jeg med fordel kunne ha utbrodert det her også. Der skrev jeg noe sånt som at det er helt greit for meg at omtalen er subjektiv – det er sjarmen ved bokblogging – men uten en begrunnelse blir omtalen verdiløs nettopp fordi det er snakk om en individuell opplevelse. Terningkast 6 uten grunn er problematisk, absolutt, for forlag vil snappe opp sånt og bruke det.

      Integritet er og blir helt essensielt slik jeg ser det på bokblogger. Om man tar seg selv i å skrive noe man egentlig ikke kan stå inne for, må man skjerpe seg. Det er der det sviktet for Story Siren, ikke det at tekstene var dårlige i seg selv. Der var det bloggeren som hadde en dårlig holdning. Men så er også denne bloggen et individ, og ikke en representant for et helt miljø.🙂 Trikset er å få øye på de med et problematisk forhold til det de driver med, og det kan vi som er ærlige gjøre lettere ved å tydeliggjøre policy og begrunne meninger. Om det er bloggere der ute som skriver gode begrunnelser basert på ren løgn, så.. vel.. de er det vanskelig å få bukt med. Men er vi helt sikre på at hver bidige avisanmeldelse er 100% ærlig og redelig..?

      Ellers er det nok som du sier: dårlige blogger kan få lesere også. Jeg er muligens litt for optimistisk.😉 Det finnes flere måter å få trafikk på, uten at man nødvendigvis fortjener det. Men jo flere blogger man leser, jo lettere er det å se hvem som ikke er spesielt interessante. Veldig mange nordmenn leser flere blogger, så litt tillit har jeg til leserne.

      • 37 Julie oktober 9, 2012, kl. 15:11

        Ellers glemte jeg å legge til at «kosebokblogging» ikke er ensbetydende med «ukritisk bokblogging». Det er det jeg prøver å peke ut med myte nummer 4. Så at forlagene bruker terningkast og sitater fra bloggere som bare publiserer positive omtaler, er i grunn helt i orden, for de høye terningkastene hadde vært der uansett, selv om bloggerne hadde publisert negative omtaler også. De hadde jo kommet i tillegg, ikke istedenfor.

      • 38 Bokelskerinnen oktober 9, 2012, kl. 23:24

        Det dreier seg ikke bare om integritet. Det at man plagierer andre sier også noe om kvaliteten på det som er på bloggen. Nå synes jeg vel heller ikke tekstene hennes er av høy kvalitet, men det er en annen sak. Hun er en av dem som er altfor positiv og lite kritisk i mine øyne.

      • 39 Julie oktober 10, 2012, kl. 06:43

        Vel, nå er ikke Story Siren noen jeg selv leser, så jeg skal ikke uttale meg om annet enn at jeg har vært der og vurdert at den ikke er noe for meg på et tidligere tidspunkt. Men argumentet ditt var at hun stjeler tekster, og det i seg selv handler om at hun er en tyv, ikke at hun ikke kan skrive. Det kommer eventuelt i tillegg.😉 Å stjele er et lovbrudd, å skrive en dårlig tekst er det ikke, og de trenger ikke henge sammen selv om de garantert ofte gjør det. Når man sier at «det finnes veldig mange dårlige [norske] bokblogger», handler det for det meste ikke om plagiat (selv om jeg merket meg at Mari/Flukten fra virkeligheten fant et par av tekstene sine stjålet tidligere i år), og det er det jeg mener når jeg skiller mellom integritet og kvalitet på det man produserer.

        Det er trist at hun fortsatt har lesere, for hun har mistet troverdighet i forhold til alt hun har produsert både før og etter. Men så er spørsmålet hva bokbloggerne skal gjøre med det, da. Jeg er rimelig sikker på at hun mistet mange av leserne sine blant dem som blogger selv. Tilfeldige besøkende og lesere som ikke fikk med seg tilfellet er vanskeligere. Greia er bare at sånn er det i absolutt alle kriker og kroker på internett. Går det kanskje an å si at forlagene har et visst ansvar her, når det gjelder valg av kilde for sitater? Er det troverdige bloggeres skyld om forlagene ukritisk rasker med seg sitater fra her og der? På Amazon vet vi jo at det er mye man ikke kan stole på, for eksempel, men der er det mye å velge i for forlagene. Det kommer an på hvor opptatt forlaget er av egen troverdighet vs salgstall. Salgstall er nok veldig viktig, men så så vi jo at Cappelen Damm gikk ut offentlig med at Fotballfrue ville selge dem en anmeldelse.

        Jeg vet ikke… Jeg er ikke uenig i problemet du setter fingeren på, og ser at blogger som ikke fortjener det kan få lesere. Jeg synes bare at det er relativt lettvint at alle bokbloggere straffes på grunn av muligheten for at noen jukser, og eventuelt at forlagene er ukritiske når det gjelder hvem de bruker sitater fra. Ellers har jeg lest det fra Aftenposten, og synes kanskje at argumentet for at høye terningkast gjør at litteraturkritikken mister troverdighet for kjøperne var litt voldsomt. Jeg har da lest mange bøker med høye terningkast fra profesjonelle kritikere og vært fullstendig uenig uten at jeg har mistet tillit til fagfeltet.😛 Jeg bruker forøvrig ikke terningkast på bloggen selv, så om jeg skal siteres, må de ta meg på ordet.

  16. 40 Lines bibliotek oktober 9, 2012, kl. 15:14

    Det er veldig hyggelig og befriende å lese et så gjennomtenkt og presist innlegg om bokblogging. Ikke bare viser det at kritikere med hang til generalisering burde slutte med det umiddelbart og heller sette seg inn i hva vi driver med. Men også fordi jeg tror det bidrar stort til å øke refleksjonsnivået blant bokbloggerne med tanke på hva man ønsker at egen blogg skal være – og hva den ikke skal være. Jeg synes det er en god idé å presisere bloggprofilen på bloggen sin. Det gir et viktig signal til leseren om hva de kan forvente seg, men er også en måte å beskytte seg selv mot kritikk utenfra som kanskje er helt urimelig.

    Jeg har inntrykk av at ymse kritikere er skeptisk til bokblogg bare fordi tekstene våre ikke nødvendigvis likner på deres egne. Men det betyr ikke at bloggtekster er dårlige eller at de ikke bidrar med noe. Kanskje kan man heller si det sånn at bloggtekster er et viktig bidrag nettopp fordi de ikke likner andre tekster om litteratur? Det er i alle fall det jeg selv liker med bokblogg, både når jeg skriver selv og når jeg leser andres blogger.

    Til de bokbloggerne som er usikre på hvordan man skal gjøre ting, har jeg bare en oppfordring: Spør! Bokbloggere er stort sett både vennlige og hjelpsomme, og jeg tror vi kan slå fast en gang for alle at vi ikke sitter på hver vår tue og er redde for å si hva vi mener🙂

    Når det gjelder det med dårlig bokblogg og muligheten for å overleve, er jeg forresten uenig med deg. I prinsippet har du helt rett, lesere gidder ikke å holde liv i uinteressante bokblogger. Men unntakene er såpass store at jeg mener de bør tas på alvor likevel. Det handler mer om bokbransjen og måten internett fungerer på, enn hva bloggleserne velger å lese eller ikke. Men dette er veldig sensitive og innviklede saker av mange grunner, så det er dessverre fryktelig vanskelig å diskutere konkret på nett. Jeg forklarer imidlertid gjerne hva jeg mener neste gang vi møtes. I mellomtiden mailer jeg deg saken fra Aftenposten, i tilfelle du ikke har sett den. Den er både interessant og relevant.

    I tilfelle du fortsatt lurer: Bloggen din oppfattes som seriøs, gjennomtenkt og troverdig. Gode og grundige innlegg, og det er ingen tvil om at du har peiling på litteratur. Prestasjonsangst er ikke nødvendigvis et onde. Den er det hvis man blir helt lammet og sensurerer seg selv på grunn av den. Men den kan også virke utrolig produktivt og befriende hvis man klarer å bruke den godt. Som du definitivt har gjort her!😉

    • 41 Julie oktober 9, 2012, kl. 15:25

      Ja, jo. Jeg ser den at dårlige bokblogger kan overleve, som jeg svarte til bokelskerinnen også. Problemet er bare at sånn er det i alle andre situasjoner på nettet også. Det er ikke noe som kan lukes ut av bokbloggsfæren, det har litt med hvordan internett fungerer (som du påpeker også).

      Jeg ser ikke hvordan bokbloggere skal gjøre noe annet enn det jeg skriver i innlegget og kommentarene her (tydelig policy, gode begrunnelser og åpenhet). Jeg synes også at det er kjedelig at hele feltet blir mistenkeliggjort på grunn av muligheten for juks og fanteri. Ideelt sett hadde alle til en hver tid vært 100% bevisst på at internett generelt bør behandles med skepsis og latt hver eneste nettside vinne tilliten deres og jobbe for å beholde den. Sånn er det ikke.

      Det at bloggerne reflekterer over det de selv produserer er selvsagt bare positivt. Men det er litt begrenset for hvor mye vi får gjort med den eventuelle, lille prosenten som ikke er noe særlig, utover å holde en dialog åpen (sånn som vi har gjort de siste ukene).

      Ellers setter jeg pris på om du mailer meg den saken, den gikk jeg nemlig glipp av. Takk!🙂

      • 42 Lines bibliotek oktober 9, 2012, kl. 16:20

        Jeg har sendt deg saken nå! Helt enig der, det er ingenting vi kan gjøre for å luke ut dårlige/useriøse bokblogger, og det er heller ikke vårt ansvar eller mål. Nettet (og bokblogg) er for alle, og sånn må og bør det fortsette å være.

        Men jeg tror seriøse bokbloggere kan bidra med noe her likevel. Vi kan være bevisste på hvem vi lenker til, hvilke blogger vi gidder å bruke tid på, hvilke innlegg vi kommenterer. Det vi også kan gjøre, som du blant annet gjør her og som jeg prøvde å gjøre i mitt debattinnlegg i september, er å understreke at bokbloggere er en variert gruppe, men at vi alle bør være bevisste på hva vi driver med – f.eks. hvordan vi kan brukes av forlag, og at kritikere faktisk har lov til å kritisere oss fordi vi har offentlige blogger.

        Hvis noen få bokbloggere ikke ønsker å reflektere over hva de skriver og hvordan dette oppfattes og brukes, kan seriøse bokbloggere i det minste vise at vi ikke støtter en slik tankegang og at det finnes svært mange av oss som ikke tenker sånn selv. Dermed viser vi også overfor kritikere at de ikke kan skjære alle over en kam, og vi viser overfor mindre seriøse bokbloggere at det finnes en slags intern justis blant bokbloggere som handler om å ta integritet på alvor – uansett hva ambisjonsnivået for øvrig er. Og at når noen få bokbloggere ikke vil reflektere over dette, så rammer det oss alle.

      • 43 Julie oktober 10, 2012, kl. 06:56

        Takk for teksten!

        Enig i det du sier der, men så lurer jeg på hvordan det skiller seg fra det vi allerede gjør? Jeg leser ikke blogger jeg ikke synes er gode.🙂

      • 44 Lines bibliotek oktober 11, 2012, kl. 18:17

        Du har sikkert aldri orket å lese en blogg du ikke synes er god, men du har vel aldri skrevet et innlegg før som f.eks. tar opp at bokbloggere ikke kan reservere seg for kritikk? I mine øyne en enorm forskjell. Hvis det er det du mener med «allerede gjør» (som i «for tiden»), så er jeg enig med deg. Vi kan ikke gjøre noe mer. Men dette gjorde vi ikke for drøye to måneder siden. For to måneder siden var det heller ikke spesielt vanlig å se at folk la igjen kommentarer hvor de kom med saklig kritikk av det bloggeren hadde skrevet. Det er også en måte å gjøre det på, hvis man først snubler innom f.eks. en bokomtale man reagerer på, istedenfor å bare surfe videre i all stillhet. Jeg har sett flere eksempler på det i det siste, og det kan jeg aldri huske å ha sett før. Jeg synes det er en forandring til det bedre!

      • 45 Julie oktober 11, 2012, kl. 18:53

        Ja, du sier noe der!

  17. 46 siljeblomst oktober 9, 2012, kl. 15:22

    Dette var et strålende og gjennomtenkt innlegg, Julie!

  18. 48 Beathe Solberg oktober 9, 2012, kl. 16:25

    Tusen takk for innlegget,Julie! Det var som flere har nevnt her allerede både gjennomtenkt og veldig fint skrevet!

  19. 50 Melusine oktober 9, 2012, kl. 18:30

    Veldig bra innlegg, Julie!

  20. 51 StineMa oktober 9, 2012, kl. 19:04

    Kjempeflott innlegg som mange bokbloggere nok vil si seg enig i!

  21. 52 Mari - Flukten fra virkeligheten. oktober 10, 2012, kl. 12:51

    Jeg har lest innlegget og alle kommentarene fra kulissene siden du postet innlegget ditt, Julie. Innlegget er veldig godt og jeg håper det kan få noen av bloggerne til å komme ut fra skallet sitt igjen.

    Jeg har dessverre registret at enkelte bloggere, som jeg liker veldig godt, har trukket seg litt tilbake fra bloggosfæren etter alle diskusjonene som har vært i det senere. Bloggere som skriver gode og særegne omtaler. Det er synd, men jeg har full forståelse for at noen blir usikre og derfor føler det er bedre å bare observere det hele litt utenfra.

    • 53 Julie oktober 10, 2012, kl. 14:49

      Ja, jeg har kjent på usikkerheten selv. Det kom for eksempel ganske overraskende på meg at det er «det er veldig mange dårlige blogger», for jeg hadde ikke lagt merke til den bølgen. Og siden jeg ikke så problemet, tenkte jeg at da var det en viss risiko at jeg var del av det. Hehe. Tror mange av oss havnet der, selv om vi ikke hører hjemme der.

      Det er leit at gode bloggere mister selvtilliten, og jeg håper at de gir slipp på prestasjonsangsten.🙂

  22. 55 Knirk oktober 10, 2012, kl. 18:04

    Følger med selv om man selv ikke er så aktiv i debatten – både her og der. Sier Knirk.

  23. 56 Marielle oktober 10, 2012, kl. 21:34

    flott innlegg ! NRK hadde også en artikkel om dette, så jeg.

  24. 60 Ingalill oktober 11, 2012, kl. 12:31

    Hear Hear.
    Ikke noe nytt å tilføre fra denne kanten
    , merkelig nok føler jeg meg enig med alle, overbevist av GODE bokbloggere med ordet i sin makt.
    (terningkast seks)

  25. 61 PPP oktober 12, 2012, kl. 14:09

    Mange gode poenger i dette innlegget. Vi har skrevet en kommentar vedrørende bokblogging, integritet og kvalitet her: http://politikkpoetikkpraksis.blogspot.no/2012/10/bokblogging-og-profesjonell-kritikk.html


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




Besøk siden 12. mars '10

  • 273,250 hits

Instagram

The League of Regrettable Superheroes by Jon Morris is a fun look at superheroes who never made it into the big leagues. Some of them missed their chance simply because they just vanished in the crowd, but others were downright weird. Ever heard of Doll Man? Jigsaw? Fatman the Human Flying Saucer..? #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #superhero #jonmorris #theleagueofregrettablesuperheroes #lootcrate #comics #comicbooks #tegneserie In celebration of being completely done with this year's Christmas shopping: here is an unrelated shelfie. I'm not actually giving away any books this year. I know. It's sad. 
#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #shelfie #bookshelf #bokhylle #bookshelfporn #bookshelfie #personallibrary #privatelibrary New book! I've seen this book around for a while, and finally decided to pick it up - even though it seems to be slightly outside what I usually read. The Wrath & The Dawn by Renée Ahdieh. Have you read it? What did you think?

#newbook #thewrathandthedawn #reneeahdieh #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #bookporn New book! Every Anxious Wave by Mo Daviau. It's being described as "High fidelity with time travel". I was intrigued.

Here's the publisher's description: Good guy Karl Bender is a thirty-something bar owner whose life lacks love and meaning. When he stumbles upon a time-travelling worm hole in his closet, Karl and his best friend Wayne develop a side business selling access to people who want to travel back in time to listen to their favorite bands. It's a pretty ingenious plan, until Karl, intending to send Wayne to 1980, transports him back to 980 instead. Though Wayne sends texts extolling the quality of life in tenth century "Mannahatta," Karl is distraught that he can't bring his friend back.

Enter brilliant, prickly, overweight astrophysicist, Lena Geduldig. Karl and Lena's connection is immediate. While they work on getting Wayne back, Karl and Lena fall in love -- with time travel, and each other. Unable to resist meddling with the past, Karl and Lena bounce around time. When Lena ultimately prevents her own long-ago rape, she alters the course of her life and threatens her future with Karl.

#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #sciencefiction #modaviau #everyanxiouswave #bookstagram #bookish #instabook #bookporn #coffeeporn #coffee #bookcoverlove #coverlove #bookhaul #newbook New children's book!

Rallskanken er den nye barneboka til Aleksander L. Nordaas, med nydelige illustrasjoner av Sandra Steffensen. Den følger samme struktur som Nordaas' forrige barnebok, Mister Mjukis, med rim og store illustrasjoner. Fin og stemningsfull!

#leseeksemplar #bok #book #bøker #books #litteratur #literature #bookporn #bookworm #leseglede #bokorm #bookstagram #bookish #instabook #lesehest #lesetips #nrklesetips #aleksanderlnordaas #sandrasteffensen #illustrasjoner Have you read The Universe Versus Alex Woods, by Gavin Extence? Here's what I wrote on goodreads after having listened to the audio version: "Wow. I laughed. I cried. I laughed while I cried. What a quirky, beautiful, funny, heartbreaking and overall incredibly touching book." #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #theuniverseversusalexwoods #gavinextence #fiction #skjønnlitteratur #youngadult #bookcoverlove #coverlove Hi guys. I've not posted for a couple of weeks, and the main reason for that is that I'm doing #NaNoWriMo this year. If you don't know what that is: November is the month when thousands of people set out to write a novel (each...). 50000 words in 30 days. 1667 words a day.

I have hit the halfway mark (25000 words) a couple of days early, and have only failed to hit the daily minimum once. I'm vaguely optimistic that I might in fact get through this madness. 👍I can assure you that I have made a few of the mistakes listed in the book in the picture though!

#books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #nonfiction #sakprosa #writing #skrive #write I found this paperback from 1952 at a local flea market, and I bought it because of the adorable cover... Tarjei Vesaas is of course also one of Norway's greatest authors, probably the most famous for his novel Is-slottet (The Ice Palace). The Black Horses, as seen in the photo, was first published in 1928.

#bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #tarjeivesaas #deisvartehestane #theblackhorses #vintage #bokmarked #fleamarket #loppemarked #loppis My friend @kavehrashidi went to Paris and brought back this signed book from Shakespeare and Co for me. Thank you!

It's a somewhat weird novella about a guy talking about a particular author and the books she has written. I'm not entirely sure what to say about it. Certainly a strange read... #bythesameauthor #jackrobinson #shakespeareandco #book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #signedbook #novella #shortstory #novelle New book! The Queue by Vladimir Sorokin.

#book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #te #tea #teaporn #vladimirsorokin #køen #thequeue
Read the Printed Word!

2015 Reading Challenge

2015 Reading Challenge
Julie has read 64 books toward her goal of 100 books.
hide

2014 Reading Challenge

2014 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2014!
hide

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2013!
hide

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 110 books in 2012!
hide
Hilda by Duane Bryers

Goodreads

Julies bokbabbel kvitrer

Bokblogger.no

Skriv inn epost-adressen din her for å få beskjed på mail hver gang jeg legger ut et nytt innlegg.

Bli med 77 andre følgere

Bloggurat

%d bloggers like this: