E-bøker: Hva mener du?

Medlemmer av nettstedet bokelskere.no, samt endel blogglesere vil ha fått med seg at det for tiden pågår opphetede diskusjoner angående hvorvidt e-boka er en god eller dårlig ting, og om papirboka er utrydningstruet. Her kan man for eksempel lese en haug av meninger, og Elin, Eirik Newth og Lesekaninen har blogget om lesebrett. Det var mest etter å ha sett meningene på bokelskere.no at jeg fant ut at jeg måtte blogge om det selv.

Jeg er personlig ikke i mot lesebrett og e-bøker. Jeg er for, og ønsker meg et selv (og håper kjæresten har fått det med seg!;)), for jeg ser så absolutt fordelene. Enkel bokshopping, meget plassbesparende, mulighet til å slå opp ord og setninger du ikke forstår, og bruk av mindre papir betyr gjerne færre døde trær. Nå vet jeg ikke om dette er et fryktelig miljøvennlig alternativ, jeg har ikke satt meg inn i ressursene som brukes for å lage disse fiffige sakene, men det er det sikkert noen andre som vet. Litt har det vel å si i riktig retning?

Men så var det dette med papirboka da. Det er liksom noe eget med den. Du lukter på den, kjenner på den, og setter den inn i hylla mens du beundrer hvor fint den passet i samlingen din. Du klistrer lapper og streker under sitater, og du søler kanskje både kaffe og syltetøy i den fordi du ikke kan legge den fra deg. Den blir krøllete når du leser den mens du er i badekaret, og du prakker den ekstatisk på dine mindre engasjerte venner. Ja, jeg ser gleden ved papirboka, og hvis du kjenner deg igjen i det jeg skriver her, kan du nok se på deg selv som en aldri så liten samler. Bøker er for oss et slags møbel, hjemmet er mye koseligere med fulle bokhyller.

Noe av det jeg har merket meg generelt i spørsmålet om e-boka, er at min generasjon ser ut til å ha lettere for å akseptere det. Jeg er født i ’88. Jeg begynte å bruke internett som en naturlig del av hverdagen min i tidlig tenåra, og det var selvsagt at jeg omtrent samtidig også hadde mobiltelefon. Fra isdn til bredbånd, fra mine foreldres feite ericsson via litt kulere nokia og tilbake til mindre sony ericsson, for så å snart bevege meg over til en smartphone. Fra vhs via dvd til blu-ray, fra cd via minidisc til mp3 og online streaming. Rask, teknologisk utvikling er en selvfølge for meg, og antageligvis de fleste andre i min generasjon. Jeg tror kanskje at vi har lettere for å akseptere slike overganger (dette gjelder ikke alle, jeg generaliserer ikke. Det finnes besteforeldre med iPad, og det finnes tenåringer som ikke gidder å bry seg med nye dingser). Overgang fra papir til lesebrett kom ikke som en overraskelse på meg, reaksjonen ble vel heller i retningen «åh… Allerede. Jeg som ikke har samlet nok papirbøker enda…»

Jeg kunne godt tenke meg å kunne kjøpe pensum i e-bok-format. For det første hadde det vært lettere å dra med seg. For det andre hadde det vært lettere å slå opp store, akademiske ord og setninger man ikke helt vet hva betyr. For det tredje hadde det kanskje – bare kanskje – vært litt billigere. Det å handle pensum er neimen ikke billig. Andre vil kanskje ikke sette pris på pensum på lesebrett fordi de liker å streke under og å markere ord og setninger i bøkene. Men det skulle vært artig å ha det som et alternativ. Jeg hadde også satt utrolig pris på å ha et lesebrett når jeg er ute og reiser. Blir endel turer til Skottland i året, og jeg drar alltid med meg papirbøker frem og tilbake for å underholde meg gjennom all mulig dødtid (dette innebærer at jeg drar med meg langt flere bøker enn jeg leser). Med færre bøker i håndbagasjen, blir det mer plass til klær.

Så, hva tror jeg? Blir papirboka borte? Ikke med en gang. Selv etter at de slutter å trykke opp og selge papirbøker (som nok er noen år unna, gitt), vil vi samlere fortsatt ha de vi allerede har, og vi vil gi de videre til yngre generasjoner helt til folk ikke gidder mer. Jeg tror det kommer til å kreve en viss samlemani for å fortsette å klore seg fast til papirboka etterhvert som det blir vanlig å ha lesebrett i de fleste hjem. På samme måte finnes det vinyl-plater i omløp i dag, men for folk som ikke har noen spesiell interesse for dette formatet, er det mer aktuelt å bruke cd-er og mp3.

Men det er nå engang sånn at det er tryggere å dra med seg en papirbok i badekaret, enn et lesebrett. Det er ikke krise om du mister en papirbok i bakken, og det er heller ikke krise om den blir ødelagt. Det er litt verre om du skulle være klønete med lesebrettet ditt. Sånn er det dog med både pc-en og telefonen din, og dette er for meg bare en helt naturlig del av det hele. Jeg sier ja til lesebrettene og e-bøkene (skulle ønske Norge generelt gjorde det samme), og gleder meg til jeg en gang kan få glede av dem selv. Papirbøkene skal jeg fortsette å elske, lese og beundre i all sin prakt på hylla, men nå er det vel strengt tatt selve teksten som betyr noe for meg. Formatet kan endres, betydningen vil forbli det samme.

Hvordan ser bibliotekene ut om femti år, mon tro?

Hvordan er det så med deg? Er du blant de som tar i mot digitaliseringen med åpne armer, eller blir du uvel bare du hører snakk om at papirboka kan bli borte? Få høre meninger! Dersom du har erfaring med lesebrett, vil jeg gjerne høre hvordan du opplever det i forhold til papirboka. Og til slutt: Blir papirboka borte, eller kommer den til å fortsette å leve side om side med e-boka?

Bilder: 1, 2, 3, 4

17 Responses to “E-bøker: Hva mener du?”


  1. 1 labben september 29, 2010, kl. 19:32

    Det er enklere å holde i min Kindle enn de fleste papirbøker. Det er uproblematisk å bla om til ny side, og jeg elsker at man kan markere sitater som lagres på en egen side på lesebrettet. Du får ikke se sidetall, men det er heller ikke noe stort problem med tanke på at Kindle måler hvor langt du har komt i boken i prosent. I tillegg kan du velge skriftstørrelse selv, noe som kan hjelpe mange med dårlig syn (jeg har den på den minste skriftstørrelsen selv, men det er fordi jeg liker å ha mest mulig skrift på hver side, og fordi jeg ser perfekt med linsene mine.. dessuten er jeg nærsynt, og hadde sett skriften uansett). Et annet genialt tilbud er muligheten til å laste ned smakebiter på bøker – altså de første kapitlene av bøkene du vurderer å kjøpe. Jeg tror også det er mulig å angre på et kjøp, men jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer.

    Det kjipe med Kindle-bøker er at jeg ikke kan bla i de – og med det mener jeg mange sider av gangen. Du kan ikke kikke gjennom den på samme måte som en papirbok. Og det var det eneste negative jeg kom på i farten.

    Andre positive sider med lesebrett kjenner de fleste til allerede, som billige bøker, rask tilgang, stor plass til masse bøker osv.. Med andre ord er jeg veldig for lesebrett. Likevel håper jeg at det kan være rom for både lesebrett og papirbøker, for jeg elsker papirbøker og vil fortsette å kjøpe dem uansett hvor mange bøker som det i fremtiden blir mulig å få tak i til Kindle og andre typer lesebrett.

    • 2 Julie september 29, 2010, kl. 19:48

      Høres bra ut. Jeg liker ideen om lesebrett, som jeg gir uttrykk for i innlegget mitt. Akkurat det med å ikke kunne bla frem og tilbake er kanskje mest en vanesak? Det er som sagt noe helt eget med papirboka – noe nærmest nostaligsk – uansett hvor fancy disse lesebrettene måtte være. Ja takk, begge deler.😛

  2. 3 Heidi september 29, 2010, kl. 20:03

    Jeg er ikke imot lesebrett som sådan, men jeg har ikke lyst på det selv. Jeg liker papir, det er bedre for øynene å lese papirtekst, og jeg liker ikke å bruke penger på ting jeg synes er unødvendig – for man må jo fortsatt kjøpe bøkene.

    Jeg tror ikke papirboken blir borte, og jeg tror at folk etterhvert kommer til å bli litt lei av at absolutt alt digitaliseres, men det er lenge til. Selv om jeg ikke er imot lesebrett, er jeg skeptisk til kjøpepresset knyttet til nye elektriske duppeditter – man skal alltid ha en ny og bedre modell. Synes nesten det er litt ekkelt at det er så få som venter med å kjøpe nytt til det gamle er ødelagt. Sånn sett tror jeg det vil ta lang tid før kloden får merke noen av miljøfordelene lesebrett kan ha.

    • 4 labben september 29, 2010, kl. 20:39

      Heidi: Det fine med lesebrett i forhold til å lese på ipad eller data er nettopp det at det ikke er verre for øynene enn å lese i en papirbok. Det finnes ikke noe lyskilde i lesebrettet, du må bruke lampe akkurat som med en papirbok.

    • 5 Julie september 29, 2010, kl. 20:52

      Jeg er enig i kjøpepresset på duppeditter. Jeg føler meg dog ikke presset i det hele tatt. Hadde det for eksempel ikke vært for at telefonen min synger på siste verset, hadde jeg ikke kjøpt ny. Jeg sitter med en pc og monitor som er noen år gamle, og pc-en kan jeg bytte ut stykkvis etterhvert som ting begynner å stryke med. Ikke har jeg blu-ray-spiller heller.😛 Jeg følte vel kanskje mer press på slike ting da jeg var yngre, og jeg er helt enig i at det er mange som føler seg presset til å måtte følge med i tidene. Sånn er det med luksus.😉

      Også er det jo som Ann Helen sier; lesebrett skal visst ikke være belastende på øynene. Hadde det vært det, hadde jeg neppe vurdert det. Jeg blir sliten i øynene av å lese bøker på skjerm.

      • 6 Heidi september 29, 2010, kl. 21:14

        Da lærte jeg noe nytt, men jeg har fortsatt ikke lyst på et lesebrett :p

        Men med kjøpepress tenker jeg ikke bare på det eksplisitte presset man har mye av på ungdomsskolen, men også at overforbruk normaliseres til en slik grad at man må ta et eksplisitt valg om ikke å føye seg. Slik det er med mobiltelefoner i dag.

  3. 7 Oda september 29, 2010, kl. 21:01

    Så bra at du tok denne utredningen =) Har sittet å hatt litt smålyst på et lesebrett en stund, men synes det er utrolig skummelt å kjøpe noe som koster mer enn tre siffer, nesten uansett hva det er. Så hadde tenkt at jeg måtte ta en større gjenomgang av lesebrettet – sånn for å sortere tankene, men nå har du nesten gjort hele jobben for meg =)

    Min første tanke da jeg leste innlegget ditt var at jeg ikke vil miste det å kunne se hvor langt jeg har kommet i boka. Se bokmerket flytte seg fra ytterperm til ytterperm. Men så kommer jo Ann Helen og løser hele problemet med å vise det i prosent i stedet – toppers!

    • 8 Julie september 30, 2010, kl. 00:11

      Godt at det hadde nytte for seg. Jeg prøvde å sortere mine egne tanker, men det er jo fint om det hjelper andre også.😉 Enig når det gjelder pris. Jeg har på ingen måte råd til noe sånt på studentbudsjettet mitt. Men det er lov å drømme. :p Og ja – jeg var ikke klar over dette med prosenten heller, men det høres jo lurt ut!

  4. 9 Christine september 30, 2010, kl. 02:11

    For min del er det ikke enten/eller. Lesebrettet mitt (Kindle, forresten) har sin helt naturlige plass i tillegg til papirbøkene mine, og det har ikke blitt færre bøker i bokhylla siden jeg fikk lesebrett. Så jeg er ikke bekymret for papirbokens fremtid (hvertfall ikke hvis alle gjør som meg;).

    Og Kindle er rett og slett uvurderlig når man reiser. Jeg er jo på utveksling, og hadde ikke klart meg uten. I Glasgow er de også flinkere med pensumbøker som e-bøker, så i tillegg til å ha med meg all den skjønnlitteraturen jeg kunne finne på å ønske meg, så hjelper lesebrettet mitt også meg med å begrense pensuminnkjøpene, og ikke minst mengden pensumbøker jeg må dra med meg hjem til Norge.

    Jeg elsker det! Og med nye Kindle 3 er det jo ikke like dyrt som før heller😉

    • 10 Julie september 30, 2010, kl. 10:45

      Godt å høre at det ikke er enten/eller. Det tror jeg gjelder de fleste av oss bokelskere. Altså, vi som liker bøkene for mer enn bare teksten. Jeg klarer ikke helt å se for meg et hus uten bokhyller, så papirbøkene blir så absolutt fortsatt en del av livet mitt, selv når jeg en gang i fremtiden får råd til å skaffe meg lesebrett. En skal nok ganske langt frem i tid for å oppdage at papirboka er helt borte.

      Høres forøvrig helt fantastisk ut å ha pensum på lesebrett.. *ser på bunken av fagbøker som ligger foran meg* Lurer dog på en ting… Dette med mangelen på sidetall, og det å ikke kunne bla mange sider av gangen, hvordan opplever du det med pensum? Jeg mener, i blant har man ikke alle kapitlene på leselista… Er det tungvint, mon tro?

  5. 11 Lena september 30, 2010, kl. 08:53

    Jeg ønsker meg Kindle, og blir veldig glad når jeg ser sånne innlegg. Jeg har bursdag snart og hinter mannen min nærmest i hjel. Ps. Si gjerne fra om hvilket lesebrett som er best. Jeg har nemlig ikkje peiling og ser at det finnes flere varianter.

    • 12 Julie september 30, 2010, kl. 10:47

      Haha, godt å se at det er flere som hinter.😛 Jeg prøver å dytte min kjære i riktig retning når det gjelder julegave.😛

      Jeg aner forøvrig ikke hvem som er best, men Kindle er jo fryktelig populær, da. Mye på grunn av enkelheten rundt det hele, tror jeg? Stort utvalg bøker å velge mellom hos amazon, og det tar visst 60 sekunder å laste ned. Også er det dette med å kunne laste ned samples først da… Jeg har som sagt ikke prøvd noen av dem, men har hørt mye pent om Kindle. Bloggeren Lesekaninen har nettopp kjøpt seg Kindle, du kan jo følge med på hva hun skriver om den i disse dager.🙂

  6. 13 Mamma'n september 30, 2010, kl. 12:21

    Hm… bøker må man ha i bokhyllen synes jeg. Kan ikke tenke meg noe annet.
    Tror aldri de blir borte:)

    Men det sier jeg som ikke gjør noe annet enn å lese for fornøyelsens skyld:) Og som ikke er så teknisk anlagt:) Kan vel se at det er praktisk på sin måte.
    Jeg liker jo lydbøker også i mange tilfeller. Men…

    Klem:)

    • 14 Julie september 30, 2010, kl. 12:54

      Jah, papirboka holder nok stand i mange hjem selv når lesebrettene er virkelig populære. Det er som nevnt mange som bruker bøkene som et slags møbel (dette gjelder for eksempel meg), og bøker i papirformat er rett og slett en naturlig del av et hjem.

  7. 15 venstregærning september 30, 2010, kl. 23:51

    Jeg synes e-boka er et fantastisk konsept. Det er jo ingen tvil om e-bøker har en hel haug med fordeler (disse nevner du jo også selv). Men samtidig må jeg innrømme at jeg har et spesielt forhold til papirbøker. Så ja… Jeg er kjempetilhenger av lesebrett og e-bøker, men jeg tror nok at den tradisjonelle boka blir værende en stund til.

    • 16 Julie oktober 1, 2010, kl. 11:25

      Jepp, det tror jeg også. Det er de av oss som har et helt spesielt forhold til papirboka.🙂

      Jeg tror papirboka i større grad kommer til å bli et samleobjekt etterhvert som det blir vanligere med lesebrett. Da tror jeg muligens at det kommer til å bli fokus på fin innbinding også videre. Pocketbøkene er jo et billig alternativ, men e-boka er ofte enda billigere. Da er det jo nærliggende å tro at de kommer til å fokusere mer på vakre, innbundne bøker.🙂

  8. 17 StineMa oktober 1, 2010, kl. 09:40

    Gratulerer, du har vunnet i konkurransen på bloggen min! Send meg adressen din på stinema(a)live.com, så skal jeg se om jeg får sendt avgårde bøkene i morgen🙂


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




Besøk siden 12. mars '10

  • 273,136 hits

Instagram

In celebration of being completely done with this year's Christmas shopping: here is an unrelated shelfie. I'm not actually giving away any books this year. I know. It's sad. 
#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #shelfie #bookshelf #bokhylle #bookshelfporn #bookshelfie #personallibrary #privatelibrary New book! I've seen this book around for a while, and finally decided to pick it up - even though it seems to be slightly outside what I usually read. The Wrath & The Dawn by Renée Ahdieh. Have you read it? What did you think?

#newbook #thewrathandthedawn #reneeahdieh #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #bookporn New book! Every Anxious Wave by Mo Daviau. It's being described as "High fidelity with time travel". I was intrigued.

Here's the publisher's description: Good guy Karl Bender is a thirty-something bar owner whose life lacks love and meaning. When he stumbles upon a time-travelling worm hole in his closet, Karl and his best friend Wayne develop a side business selling access to people who want to travel back in time to listen to their favorite bands. It's a pretty ingenious plan, until Karl, intending to send Wayne to 1980, transports him back to 980 instead. Though Wayne sends texts extolling the quality of life in tenth century "Mannahatta," Karl is distraught that he can't bring his friend back.

Enter brilliant, prickly, overweight astrophysicist, Lena Geduldig. Karl and Lena's connection is immediate. While they work on getting Wayne back, Karl and Lena fall in love -- with time travel, and each other. Unable to resist meddling with the past, Karl and Lena bounce around time. When Lena ultimately prevents her own long-ago rape, she alters the course of her life and threatens her future with Karl.

#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #sciencefiction #modaviau #everyanxiouswave #bookstagram #bookish #instabook #bookporn #coffeeporn #coffee #bookcoverlove #coverlove #bookhaul #newbook New children's book!

Rallskanken er den nye barneboka til Aleksander L. Nordaas, med nydelige illustrasjoner av Sandra Steffensen. Den følger samme struktur som Nordaas' forrige barnebok, Mister Mjukis, med rim og store illustrasjoner. Fin og stemningsfull!

#leseeksemplar #bok #book #bøker #books #litteratur #literature #bookporn #bookworm #leseglede #bokorm #bookstagram #bookish #instabook #lesehest #lesetips #nrklesetips #aleksanderlnordaas #sandrasteffensen #illustrasjoner Have you read The Universe Versus Alex Woods, by Gavin Extence? Here's what I wrote on goodreads after having listened to the audio version: "Wow. I laughed. I cried. I laughed while I cried. What a quirky, beautiful, funny, heartbreaking and overall incredibly touching book." #books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #theuniverseversusalexwoods #gavinextence #fiction #skjønnlitteratur #youngadult #bookcoverlove #coverlove Hi guys. I've not posted for a couple of weeks, and the main reason for that is that I'm doing #NaNoWriMo this year. If you don't know what that is: November is the month when thousands of people set out to write a novel (each...). 50000 words in 30 days. 1667 words a day.

I have hit the halfway mark (25000 words) a couple of days early, and have only failed to hit the daily minimum once. I'm vaguely optimistic that I might in fact get through this madness. 👍I can assure you that I have made a few of the mistakes listed in the book in the picture though!

#books #bok #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #nonfiction #sakprosa #writing #skrive #write I found this paperback from 1952 at a local flea market, and I bought it because of the adorable cover... Tarjei Vesaas is of course also one of Norway's greatest authors, probably the most famous for his novel Is-slottet (The Ice Palace). The Black Horses, as seen in the photo, was first published in 1928.

#bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #tarjeivesaas #deisvartehestane #theblackhorses #vintage #bokmarked #fleamarket #loppemarked #loppis My friend @kavehrashidi went to Paris and brought back this signed book from Shakespeare and Co for me. Thank you!

It's a somewhat weird novella about a guy talking about a particular author and the books she has written. I'm not entirely sure what to say about it. Certainly a strange read... #bythesameauthor #jackrobinson #shakespeareandco #book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #signedbook #novella #shortstory #novelle New book! The Queue by Vladimir Sorokin.

#book #bøker #books #bok #reading #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #litteratur #literature #bookporn #te #tea #teaporn #vladimirsorokin #køen #thequeue New book! 
Jeg liker Linnéa Myhre, og måtte naturligvis kjøpe den nyeste boka hennes: Hver gang du forlater meg.

#books #bøker #book #literature #litteratur #lesehest #bokorm #bookworm #leseglede #lesetips #nrklesetips #boktips #bookish #instabook #bookstagram #hvergangduforlatermeg #linnéamyhre #linneamyhre #tiden #nybok #newbook #bookporn
Read the Printed Word!

2015 Reading Challenge

2015 Reading Challenge
Julie has read 64 books toward her goal of 100 books.
hide

2014 Reading Challenge

2014 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2014!
hide

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2013!
hide

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 110 books in 2012!
hide
Hilda by Duane Bryers

Goodreads

Julies bokbabbel kvitrer

Bokblogger.no

Skriv inn epost-adressen din her for å få beskjed på mail hver gang jeg legger ut et nytt innlegg.

Bli med 76 andre følgere

Bloggurat

%d bloggers like this: