Chick-lit: En nedverdigende sjanger?

Jeg leste en artikkel hos The Guardian i dag, der det er en debatt i full gang: Artikkelen The chick-lit debate: who in Playboy Mansion Hell calls women chicks? av (den kvinnelige) forfatteren DJ Connel tar for seg hvordan kvinnelige forfattere blir ufrivillig dyttet inn i chick-lit-sjangeren, og at dette på ingen måte er noen bonus.

The dirty truth is that books written by men still tend to get more attention and respect than those written by women, particularly when it comes to humorous writing. If you do not believe me, ask anyone to name three funny writers. I bet they will give you the names of three men. Ask them to name three funny female writers and they will pause, frown, scratch and then possibly pull Nancy Mitford out of the hat. Just so you know, Mitford was born in 1904. She did write extremely funny books but she has not been around for almost 40 years.

Chick-lit er en sjanger jeg sjelden bryr meg med. Rosa omslag med høye hæler, veltede vinglass, røde lepper og handleposer fra diverse merkebutikker fanger rett og slett ikke interessen min. Jeg føler sjelden jeg har noe til felles med damene i disse bøkene. Men hvor drar man linjen for hva som er chick-lit og hva som ikke er det? Det er vel dette artikkelforfatteren er frustrert over. Jeg ble sittende å tenke litt på dette her. Så konkluderte jeg selv med at jeg slett ikke dømmer alle kvinnelige forfattere som chick-lit-forfattere.

Omslag jeg har meget vanskelig for å la meg fenge av.

De to siste bøkene jeg leste var av Suzanne Collins, som jeg overhodet ikke ville finne på å plassere innenfor «chick-lit». Det tror jeg neppe noen ville gjort. Men så er spørsmålet som følger, da: Plukker gutter opp Hunger Games-bøkene når de ser at de er skrevet av en kvinne? J.K. Rowling, damen bak Harry Potter, ble anbefalt av forlaget sitt å  gi ut serien under et kjønnsnøytralt navn fremfor sitt eget, Joanne, nettopp for å friste gutter/menn til å lese serien. Betyr dette kanskje at menn har lettere for å automatisk dytte kvinner inn under et og samme tak, kjent som chick-lit, eller er dette noe forlagene maner frem?

I artikkelen i the Guardian får jeg inntrykk av at artikkelforfatteren skylder på menn for at hun ikke blir tatt seriøst. Da måtte jeg også sitte å tenke litt. Er det ikke slik at chick-lit som oftest er skrevet av kvinner, for kvinner, og dermed gitt ut med denne målgruppen i bakhodet? Chick-lit selger som varmt hvetebrød, spesielt om sommeren, og da er det vel ikke spesielt rart at forlagene ønsker å spille på dette? Da ender det jo gjerne med skikkelig jentete omslag og vaskesedler, og det er jo sikkert et problem for noen. Meeeen da blir jeg sittende å lure på om ikke forfatteren har noe å si i denne prosessen. Hvorfor lar hun boka publiseres på denne måten om hun mener sjangeren er nedverdigende? Har dette egentlig noe med menn å gjøre?

Teller disse bøkene som "chick-lit"? Hvis ikke, hadde de blitt stemplet chick-lit om de var skrevet av en kvinne?

Kvinner er ikke de eneste som skriver «strandlektyre», det vil si lette bøker – som oftest ikke ment som mer enn underholdning. Menn skriver også slikt. Artikkelforfatteren påpeker at det ikke finnes noen tilsvarende stempel for menn som skriver lette historier, og at dette fortsetter å utelukke kvinnene i det forfatteren kaller en «old boys’ club». Det vil si at hun mener at menn skriver humor, kvinner skriver chick-lit – slik er i allefall oppfatningen – og at humor er høyere på litteratur-rangstigen enn chick-lit.

Jeg leser flest menn. Sånn er det bare, rett og slett. Dette er ikke fordi jeg med vilje diskriminerer kvinner, det er fordi sjangrene jeg beveger meg i stort sett er dominert av menn. Dette betyr på ingen måte at det ikke finnes gode kvinnelige forfattere i disse sjangrene (for eksempel fantasy, science fiction), og det betyr i allefall ikke at alle kvinner skriver chick-lit. Artikkelforfatteren klager over at ingen husker kvinnelige morsomme forfattere. Jeg synes vel kanskje det er å dra den litt langt å fremstille dette som om menn med hensikt ikke har lyst til at kvinner skal klare seg i litteraturverden. Det er vel ikke menn sin skyld at forlagene pusher chick-lit-konseptet for å tjene penger, og det er vel heller ikke menn sin skyld at det masseproduseres bøker av kvinner, for kvinner, og at det selger som bare det. Det at kvinnelige humorister føler at de drukner i mylderet og blir ufrivillig stemplet er vel heller ikke menn sin skyld?

Hva mener du? Er chick-lit et nedverdigende begrep som gjør at kvinner generelt ikke blir tatt seriøst som forfattere? Er det «rettferdig» at kvinner anbefales å publisere under kjønnsnøytrale navn for å appellere til/bli tatt seriøst av det motsatte kjønn? Leser du flest menn eller kvinner? Utdyp gjerne!

Advertisements

2 Responses to “Chick-lit: En nedverdigende sjanger?”


  1. 1 Heidi august 4, 2010, kl. 19:09

    Jeg leser flest menn. Ikke fordi jeg nødvendigvis leter etter mannlige forfattere, men fordi de aller fleste bøkene jeg blir tipset om / kommer over, er skrevet av menn.

    Jeg tror nok at det delvis kan forklares med at kvinner historisk sett ikke har fått de samme mulighetene som menn, og at det dermed ikke har vært like gode forhold for kvinnelige forfattere som menn. Jeg tror også at kvinnelige forfattere ses på som mer kjønnede enn det menn gjør (noe som viser seg i begrepet ‘chic-lit’ når vi ikke har tilsvarende betegnelser for for lettlest macholitteratur), og at kvinner forventes å skrive en viss type litteratur, men jeg er ikke enig med artikkelforfatteren i at dette er en diskriminering som kun utføres av menn. Jeg tror kvinner er like aktive som menn i å holde fast i disse kategoriene. Jeg mener at forlagene har et visst ansvar her som samfunnsaktører, for dette er jo ikke bare begrenset til bøker. Også blader, TV-kanaler m.m. rettet mot kvinner har ofte (etter mitt syn) en større grad av «hjernedødt» innhold enn kanaler og blader rettet mot menn. Samtidig tror jeg nok at kvinnelig idioti gjerne ses på som dummere enn mannlig idioti, og at det kan bidra til at chick-lit har et dårligere rykte enn lettleste bøker skrevet av og for menn.

    Det ble visst en litt rotete kommentar…

    • 2 Julie august 4, 2010, kl. 23:49

      Veldig enig i det du sier om at kvinner er like/mer aktive når det gjelder å klore seg fast til tradisjonelle kategoriseringer. Vi ser også dette når det gjelder skjønnhet. Pynter kvinner seg for menn, eller pynter de seg i blant for å utklassere andre kvinner? Men det er kanskje lett å skylde på menn…

      Jeg tror definitivt at litteratur av og for menn har lettere for å nå kvinner enn litteratur av og for kvinner har for å nå menn. Det har vel litt med markedsføring å gjøre, men også at kvinner og menn faktisk har forskjellige interesser.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




Besøk siden 12. mars '10

  • 300,443 hits

Instagram

Hi guys! I’ve been quiet for a while, partially because I'm doing #NaNoWriMo again this year. Apparently didn't learn my lesson last year! 😂

If you don't know what that is, long story short: you write a 50000 word novel in a month, which means on average 1667 words every day. Sometimes when I tell people this, they frown and wonder what the point of that is. There’s no way you can write anything ready to send off to a publisher in a month. And yes, I agree. But that's not the point. For me, it's an excersise in not nitpicking and criticising everything I write. Simply because I don't have time. And it feels pretty good to just let my creativity loose like that!

Don't get me wrong though. It's difficult. But I'm on schedule and hope to make it to the finish line in time.

The book in the picture is by the founder of Nanowrimo, #chrisbaty. 
#noplotnoproblem #books #bøker #coffee #kaffe #bookstagram #instabook #bookish #litteratur #literature #bookworm #bokorm #sakprosa #nonfiction #bookporn #coffeeporn #writing #skriving When I'm in a bit of a reading slump, I find it helps to read YA, a type of literature I otherwise don’t read that much anymore.  Currently reading The Sun Is Also a Star by Nicola Yoon.

#bøker #books #litteratur #literature #ya #youngadult #bookstagram #instabook #bookish #lesetips #nrklesetips #boktips #summer #bookhaul #reading #currentlyreading #thesunisalsoastar #nicolayoon I’ve never actually read The Catcher in the Rye by J.D. Salinger. Now is a good a time as any. From what I understand, people either love or hate the protagonist. Have you read it? What do you think?

#bøker #books #litteratur #literature #ya #youngadult #nrklesetips #boktips #thecatcherintherye #bookhaul  #redderenirugen #jdsalinger #klassiker #classic #lesehest #bokorm #bookworm #bookporn I’ve never been a huge fan of Stephen King, but I’ve ended up reading quite a few of his books... At the moment I'm slowly working my way through the massive brick that is "It". #book #books #bøker #litteratur #literature #bookstagram #instabook #bookish #lesetips #nrklesetips #boktips #summer #bookhaul #reading #currentlyreading #stephenking #it #pennywise #horror #skrekk The Bell Jar by Sylvia Plath is one  of my favourite novels, and it was about time I got my hands on a collection of her poetry.

#bøker #book #books #litteratur #literature #poetry #poem #sylviaplath #dikt #everymanslibrary #bookstagram #instabook #bookish #lesetips #nrklesetips #boktips #summer #bookhaul #newbook New book: Dikt & forbannet løgn. This is a collection of Norwegian poetry - allegedly the best Norwegian poems.

#books #bøker #litteratur #literature #poetry #poem #anthology #antologi #newbook #nybok #bok #lesetips #diktogforbannetløgn #dikt #spartacus #nrklesetips #boktips #summer #bookhaul Picked up Everything, Everything by Nicola Yoon a couple of hours ago, and am already half way through. I quite like it so far!

#bøker #books #litteratur #literature #ya #youngadult #everythingeverything #nicolayoon #newbook #bookstagram #instabook #bookish #lesetips #nrklesetips #boktips #summer #sommer I have had "The gigantic beard that was evil" by Stephen Collins in my shelves for quite some time, and finally decided to read it. It's a quirky story about a neat and tidy guy living in a neat and tidy place. Life is perfectly predictable until his beard starts growing. And growing. And growing... I quite liked it - not a new fave of mine, but an enjoyable read nonetheless.

#bøker #books #litteratur #literature #graphicnovel #tegneserie #thegiganticbeardthatwasevil #stephencollins #picador #coffeeporn #bookhaul #bookstagram #instabook #bookish #lesetips #nrklesetips #boktips Kroppen er lol. Sitat: @kavehrashidi, lege.

#broderi #embroidery #crosstitching #crosstitch #geriljabroderi #subversivecrosstitch #stitch #colours A couple of months ago, a friend of mine bought me this book. It contains some... interesting inventions! Certainly a weird read. 
Sorry I have sort of abandoned this account recently, I have been posting on @saga_in_oslo. If you like dogs, you might want to follow my quirky husky-staffy-mix. If not, you better just stay here. ❤

#books #bøker #bookhaul #newbook #unuselessinventions #litteratur #literature #sakprosa #nonfiction #bookstagram #instabook #bookish #japan #bookporn #lesetips #nrklesetips
Read the Printed Word!

2015 Reading Challenge

2015 Reading Challenge
Julie has read 64 books toward her goal of 100 books.
hide

2014 Reading Challenge

2014 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2014!
hide

2013 Reading Challenge

2013 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 100 books in 2013!
hide

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Julie has completed her goal of reading 110 books in 2012!
hide
Hilda by Duane Bryers

Goodreads

Julies bokbabbel kvitrer

Bokblogger.no

Skriv inn epost-adressen din her for å få beskjed på mail hver gang jeg legger ut et nytt innlegg.

Bli med 77 andre følgere

Bloggurat

%d bloggers like this: